Apa555 Creative Commons License 2020.05.02 0 0 36482

"A gépet nem ismertem. A 2Hz frekvencia 2 pólusú motort feltételezve az adott fordulat majdnem annyi mint amit mért. Ezért nem gondoltam hogy a jeladó a főorsón lehet.

Megnéztem a géptípust, ezek szerint a közbenső áttételt kihagyva (ill azt csak feszítőként használva (?)) direktbe hajtja a motor az orsót.

Nem a legszerencsésebb így a kis tokmányfordulatot elérni, akár hűtjük a motort akár nem."

 

Bizony a jeladó - a 60 furatos lemeztárcsa - a FŐORSÓ ékszíjtárcsa-csoportjára van felcsavarozva, és valóban a főorsó percenkénti fordulatszámát mérem - másként mi értelme lenne?! A közbenső áttételt kihagytam. Sokat kísérleteztem ezzel, végül ez bizonyult a legcélszerűbbnek: a motor tárcsacsoportjának legkisebb átmérőjű eleméről hajtja meg a szíj a főorsó legnagyobb átmérőjűét. Eredetileg, a kondenzátorokkal megerőszakolt fázistolásos rendszerben 1200/min volt ekkor a névleges fordulatszám. A korrekt, 3 fázisú, 120 fokos fázisszöget garantáló rendszerben 50 Hz-en ez 1250/min. A frekvenciaváltó kimenete nem analóg: a szinuszjel lefutását PWM-el szintetizálja. A kimeneti feszültsége a "régi" 220 V-ra van beprogramozva. A PWM-nek köszönhetően a motor ezen a 60 rpm-es fordulaton is meglepően erős! Kis menetfúrók, metszők használata esetén optimális. Még kisebb fordulatot is tud, de pl. 30/mn-nél már szakaszos a forgása, és jóval kisebb a nyomatéka. (Az adott frekiváltó 0 Hz-ig tud lemenni, és elvileg 400 Hz a maximális frekvenciája, de én 100 Hz fölső határt programoztam be.)

 

Azért ritkán használom ilyen alacsony fordulatszám-tartományban a gépet.

 

A külső ventilátoron elmélkedtem. Mindegy hogy mi kapcsolja - akár Feri javaslata szerint a fázisváltó reléje is megtehetné, ha nem lennék lusta kívülről bevezetni a dobozba arról egy további kábelt -, nem ez a probléma. A baj az, hogy a motor hátsó része, amin az eredeti ventilátor van az ocsmány műanyag burkolatával, így is csúnyán belóg a munkatérbe. Ha még egy külső ventilátorral meghosszabbítanám, az bizony nem volna túl szerencsés. Annyira barbár meg nem vagyok (még), hogy a hátsó tengelyt levágjam...

 

Eddig néhányszor beszúrásokat, ill. leszúrást végeztem nem ennyire alacsony fordulaton, és közben kézrátéttel ellenőriztem a motor hőmérsékletét. Nem tűnt veszélyesnek. A motorvédő sem oldott le soha.

Jónak tűnik ez így!

Előzmény: szakmókus (36478)