Üdv Krisztián!
Köszönöm a megtisztelő figyelmet.
És gratulálok a motorokhoz, elég szép állapotban megmaradtak. A VaspaRiga is olyan telikék volt, mint a tiéd, csak amikor már nagyon rozsdásodott, lekenték pirosra (ecsettel, rá a rozsdára), aztán ezt a festékréteget is lerúgta magáról, míg a diófa alatt állt vagy tíz évig.
Ahogy a nóta szól: öreg járgány szivatóval indul. Hidegen addig kell nyomni a töcskölőgombot, amíg ömleni nem kezd a benzin a karburátorból. Aztán a pedált lenyomva be kellene indulni.
Fontos, hogy ne a sztenderen állva indítgassuk, hanem a sztenderről levéve. Olyan gyenge a váz alja, hogy nagyon könnyen eldeformálódik.
Az is fontos, hogy a dekompresszort használva indítsuk. Ennél a pedálos blokknál olyan nagy az áttétel, egy pedálfordulatra olyan sokat pörög a főtengely, hogy egyébként is nehéz dekompresszor nélkül pedálozni - tehát a pedált itt nem (csak) azért nehéz lenyomni, mert jó a kompresszió. Szóval: dekompresszort behúzzuk, elkezdjük lenyomni a pedált, és amikor már egyet-kettőt szusszant (és a főtengely már lendületben van), kiengedjük a dekompresszort.
Meleg motornál makrancoskodni szokott a Riga; nem mindig indul elsőre, de azért 3-4. rúgásra indulnia kell. Szívatni ilyenkor nem szabad. Illetve a nyáron régóta napon álló motornál is nehéz megtippelni, hogy kell-e szívatni, vagy nem - ilyenkor érdemes szívató nélkül próbálkozni párszor, aztán óvatosan töcskölni.
Ha nem akar indulni, annak sok oka lehet. A karburátort érdemes kitisztítani, ahogy Feri mondta. Hidegen, szívatóval indítva húzni kell neki egy kis gázt indítás közben (ellentétben pl. a Babettával, ahol nem szabad a gázt húzni amíg be nem melegszik a motor), aztán beindulás után visszaengedni alapjáratra.
A gyújtás is okozhat indulási problémát, azt sem árt leellenőrizni.
És a szimeringekre is oda kell figyelni - ha az eredeti van még benne, azt én mindenképpen kicserélném. Elkopik, kikeményedik, falsot szív, elereszti a kompressziót = nehezen indul.