Vendégsín Creative Commons License 2020.04.14 0 2 2747

...a középmegcsapolást nem pont középre teszik...

 

Az bizony középen van. Az autotrafók a vonal és a tápvezeték közti 50 kV feszültséget a földhöz képest két félre osztják. Így az energiaszállítás 50 kV-on történik az alállomástól a fogyasztó előtti és utáni autotrafókig, onnan két irányból 25 kV-on a fogyasztóig.

 

Ezért is csodálkozok, hogy hogy engedhető meg az, hogy a MÁV alállomási transzformátorok csak két fázis közé vannak kötve, amikor megoldható lenne mindhárom fázis egyforma terhelése is. Igaz, ez utóbbi esetben talán nehezebben lehetne átállni akkor, ha valamelyik fázissal probléma van, meg persze a meddő kompenzációra is figyelni kell, de ezek nem megoldhatatlan problémák.

 

Az országos, 120 kV-os energiarendszer összes teljesítményéhez képest a vasúti vontatási energiaigény annyira kicsi, hogy az egyes alállomások csatlakozási pontjain az egyfázisú terhelés nem okoz üzemeltetési gondokat a 120 kV-os hálózat szempontjából. A teljes 120 kV-os rendszer meg átlagban mindhárom fázisán egyenletesen terhelt a vontatással.

 

A meddő kompenzáció hasonló okokból sokkal kisebb gond itt, mint a 16 2/3, vagy 16,7 Hz-s rendszereknél.

Előzmény: superconductor (2745)