Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.04 0 0 8038

Ma, április 4-én, szombaton lenne a HA-MOA Malév Il-18 típusú repülőgépének ünneplése, érkezésének 60-ik évfordulója kapcsán az Aeroparkban. Sajnos az ismert okok miatt ez elmarad.

Pár adat a repülőgéppel kapcsolatban. 

Az Aeroparkban látható, a Moszkva melletti 30-as számú repülőgépgyárban 1960 február 22-én elkészült, Il-18V típusú, 180001903 gyártási számú, HA-MOA lajstromjelű repülőgép, április 1-jén 14 óra 45 perckor érkezett Ferihegyre, a kor divatjának, Malév arculatához illő festéssel. Légialkalmassági bizonyítványát május 2-án kapta meg. A gyakorló repülések után, május 25-én, Kapitány István parancsnoksága alatt repülte első útját Moszkvába. 1964. január 6. dátummal, 2832 óra és 1880 leszállásszám után elvégzik rajta az első nagyjavítást, ekkor építették be a TG–16 típusú fedélzeti gázturbinát a faroktérbe.

1968 márciusában AI–20A hajtóműveket a korszerűbb, nagyobb üzemidejű AI–20K típusúakra cserélték.

1968. október 28. dátummal elvégzik rajta a második nagyjavítást, ekkor az utas férőhelyet 89-ről 105-re változtatják. Ez az átalakítás során, a törzs mindkét oldalán egy plusz utasablakot is kialakítottak.

1975 márciusában pilótakabinját átalakítják az addigi ötfős üzemeltetésről négyfősre.

A korszerű Mikron rádió berendezés beépítése során a rádiós munkakör kiváltható lehetet, a kapcsolattartási feladatot a navigátor vette át, az elektromos rendszer kezelését, meg a hajózószerelő végezte.

A hetvenes évek közepétől fokozatosan háttérbe került a típus, és 1977. október 1-én repülte utolsó utasszállító útját, a Budapest – Prága – Budapest járaton, majd elkezdődött a teherszállító repülőgéppé történő átalakítás. Kiszerelték az üléseket, a konyhát és a mosdókat, ezáltal egy összefüggő teherkabint alakítottak ki a pilótafülke és a személyzeti pihenőrész mögött. A gyári elnevezés Il-18Gr-re változott, de ez nem került bevezetésre. 1978. január 30-án teljesítette első forgalmi útját, mint teherszállító repülőgép. Ettől fogva 10 éven keresztül szállított főleg élő állatokat, leggyakrabban naposcsibéket, tojóhibrideket a Közel-kelet és Észak-Afrika országaiba.

1983. május 10. a hatodik, egyben az utolsó nagyjavításának a kezdete.

1987-ben lejárt a repülőgép üzemideje, meghosszabbítani nem volt értelme a csökkenő szállítási feladatok miatt.

Búcsúrepülésére 1987. február 19-én került sor. Pályafutása alatt 37197 órát töltött a levegőben, 17285 leszállással. Kivonása után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába került. Sokáig állt a műszaki előtéren, majd 1991 októberében visszafestették eredeti, 1960-as színeire, majd átvontatták a Ferihegy Repülőgép Emlékparkba. Aeropark területére 2017 áprilisában került a többi muzeális repülőgépekkel együtt.

Aki bővebben szeretne olvasni róla, annak ajánlom az Aeromagazin áprilisi számában megjelent Zainkó Géza cikkét.

Aki a típusról szeretne többet tudni, annak a Magyar Repüléstörténeti Társaság kiadásában megjelent Il-18-as típusismertetőt ajánlom.