Mandras61 Creative Commons License 2020.03.19 0 0 8034

A repülőesemények túlnyomó többsége 1000 forint alatti költséggel szerepelt akkoriban. Ezek azok, amelyek Ferihegyen vagy hazai légtérben következtek be, tehát itthon történt a javítás is. Pl. Il-14-es visszagurulások és levegőből visszafordulások 100-600 forint között voltak, Il-18-as esetében 500-2000 forint. Persze ez attól is függött, hogy mit kellett végül kicserélni a gépen. A kerék-kidurranások és az AI-20-as hajtóműhibák ennél már húzósabb tételek voltak, kb. 10000-20000 forint között. Pályáról leszaladás futómű- esetleg sárkányjavítással 50000+. Ha valami külföldön történt, akkor egy kicsit többe került, ha pedig nem szocialista országban, hanem Nyugaton, akkor meg időnként nagyon sokba.

 

A milánói eset valóban rendkívül költséges volt. A helyszíni hibajavításon túl benne lehetett a mentesítő repülőgép kiküldésének a költsége, és lehet, hogy az olaszok is benyújthattak egy vastag számlát. Ez volt a legnagyobb tétel abban az évben, a második „helyezett” 80849 forint, a HA-MOA hajtómű-indítási hibája Zürich-ben. A milánóinál nagyobb tétel csak egy volt akkoriban, a HA-MOF startmegszakítása 2-es hajtóműtűz miatt Párizsban 1964. április 21-én. Az 197608 forintjába került a Malévnak. Hogy a biztosító fizette-e ezeket, nem tudom. Ezek kivételes tételek voltak, a többséget néhány száz - néhány ezer forintból megúszta a Vállalat. A legolcsóbb egy 28 forintos ajtózár-javítás volt a MA Bélán.

Előzmény: szőrmók (8031)