MMSZoli2 Creative Commons License 2019.12.03 0 0 9193

Egy kicsit ON és OFF is leszek itt:

 

C128 VS Plus/4: a C128 nem volt bukás. 2 millió darabot eladtak belőle,kétszer annyit mint a jóval olcsóbb  Plus/4-ből, és megjelenésekor jóval drágább volt, mint a C64.
Sok C64-es választotta a C128-at, mint fejlesztés, de mikor kiderült, hogy annyira azért nem komoly gép, maradtak a jól bevált régi játékok futtatásánál. Magyarul amíg aktív volt a gép eladása, nem nagyon volt igény komolyabb játékokra. A 8502-re írt 128K-s felhasználói programok nem voltak rosszak, és a GEOS is elég jól futott a nagyobb memóriával és a nagyobb felbontáson. viszont a REU már akkor is drága volt, és a gép további belső bővítése nem volt olcsón megoldható.

A többség megmaradt a játékoknál.

Személyesen láttam a szegedi Vízműveknél az informatikusokat, akik épp a friss C128-akaon telepítették a bérszámfejtő és személyzeti nyilvántartó programokat. A C64 már kevés volt, volt numerikus billentyűzete, a processzor gyorsabb volt, a 80 karakteres kijelző igen hasznos volt. (bár BASIC-ben ÁLLÍTÓLAG a folyamatos RAM/ROM lapozás miatt a C128 lassabb volt mint a C64, és konkrétan lassabbak a rajzoló rutinok mint Plus/4-en (mivel VIC-II módban a CPU stabilan 1MHz-en megy, míg a Plus/4 a kereten 1.7MHz-el)

A C128 a teljes kompatibilitásával pontosan úgy járt a C64-el, mint a Plus/4 a C16-al: hogy több programot adhassanak el, ezért a limitáltabb, de több ember számára eladható termékeket gyártották le és adták ki. A C64-ből minimum 10x annyi volt, mint a C128-ból, a C16-ból minimum 2x annyi, mint Plus/4. Mindkettőnek az lett az eredménye, hogy a legtöbb ember által elérhető memóriamennyiségre fejleszettek, ez 64K volt a C64 esetén (mert a C128 úgyis elfuttatja) és 16K a C16 memóriája miatt (a Plus/4 úgyis elfuttatja)

 

C128-al kapcsolatban: rengeteg potenciál van a gépben, imádom a kinézetét a desktop masinának, az 1571 is csúcs (van is belőle egy), de vannak dolgok, amit igencsak elböktek benne. többek között emiatt nem lett sikeresebb gép, bár a profibb konkurrencia is igen erős volt már akkoriban (mindenki az Amigát várta...)

-A CP/M professzionális használata a Z80 processzor orbitális lassúsága miatt dőlt dugába. Ha jól tudom, a VIC-II és a szűk memória sávszélesség miatt kb 1MHz-en üzemelt (legjobb esetben 2). No ehhez tegyétek hozzá a szövegszerkesztőt és adabáziskezelőt, ezt az adatmennyiség kezelést egy kvázi 1MHz-en működő Z80-nak kellett kiszolgálnia, amit már a ZX Spectrum 48K is kiröhögne a 3.5MHz-ével, a CP/M-et futtató Amstrad CPC-k 128KB val és 4MHz-es CPU-val pláne.
 Konkrétan leírják, hogy bár a CP/M csak karakteres módban működött eleinte, olyan lassú volt a szövegszerkesztő (talán wordstar?) hogy oldalváltás esetén szó szerint látni lehetett ahogy egyesével kirakja a képernyőre a karaktereket a gép. (a CP/M vagy a multitasking SymbOS mint olyan engem is érdekelt volna Plus/4-en, 1571-el, és erre az eZ80-at szemeltem ki, ami egy gyors modern IC, a leggyorsabb megfelel egy 200MHz-es Z80-nak, van 100% teljesen Z80 kompatibilis módja, kissé hasonlít a SuperCPU agyához. Mivel nincs NMI vonal a 8501-en, ez a bővítés halott ötlet, ráadásul a scene sem támogatta, hogy a Plus/4 kvázi rabszolgasorban egy megjelenítő eszközzé degradálódjon).

 

VDC: a VDC-t olyannyira nem tervezték arra, hogy grafikát kezeljen, hogy eleinte nem is volt dokumentált ez a módja a CBM részéről, csak mint 80 karakteres kijelzőt reklámozták. (ekkor még csak 16K-s verzió volt belőle, ami 16 független szín mellett (4 bitplane) csak igen limitált 640x200 felbontást tett lehetővé. Hiába mondjátok,hogy a VDC ezt izomból megoldotta. Volt benne blitter, viszont baromi lassú volt a programozása. A 37 belső regisztert egy kontrollregiszteren keresztül lehetett felprogramozni, aminek a programozása tele volt várakozási ciklusokkal. Lassú... A VDC memóriáját ugyanazen keresztül lehetett feltölteni adatokkal, hasonló kommunikációs módon. Hát nem gyors... SZVSZ ez szerintem látszik is. Ha megnézek egy C64 GEOS vagy egy C128 GEOS futtatást, az ikonok lapozása során szerintem a C128 többet gondolkodik, dacára a több memóriának és kétszer gyorsabb processzornak. Ez szerintem csak amiatt lehet, mert az új ikonok képeinek az adatait lassú áttölteni a képernyőre. Vagy nézzétek meg a VDC Mania képernyőtöltését. Nem a kép olyan nagy méretű (hisz max 64KB lehet) hanem amíg ezt az adatmennyiséget átpumpálják a szűk keresztmetszeten.

 Nem a VDC-t akarom ekézni, de ahogy a SID-nek volt annyi direkt elérésű programozható regisztere, a VDC-t is sokkal gyorsabbá tehették volna, ha a 37 regiszter direkt elérésű lett volna. De ilyen adatmennyiség áttöltését eredetileg nem tervezték bele, csak a 2KB-os karakteres képernyőnyit.

 Az FLI valóban szinte teljesen megfogja a processzort, ebben játékot tutira nem ír senki (?), de azért amit ebből a Plus/4ből ki lehet sajtolni trükkökkel, az nem semmi. Nagyon kevés 8 bites gép volt erre képes akkoriban.

 

 Amit szerintem kihagytak mint ziccert: ZX Spectrum emulátor. A Z80 adott volt, volt kellő memória is, a SID le tudta volna emulálni az AY-t (már ha hozzáfért a SID regiszterekhez a Z80)