Szerintem, tekintve, hogy Te is pontosan tudod, hogy amit ma kitalálnak, abból jó esetben 5-6 év múlva lesz jármű, a mai vagy jövő évi menetrend-struktúrával nem érdemes foglalkozni. (2001 végén már elvi döntés volt arról, hogy kiírják a 30 motorvonatot 30 opcióval, a 001-es 2007 áprilisban állt forgalomba. Az emeleteseknél hasonló az időtáv).
A 2026-os menetrendet alapvetően az eszközhiány és a személyzethiány akkori helyzete fogja meghatározni. Ne legyenek illúzióink, egy drasztikus romlási folyamatnak a legelején tartunk. Ha akkor visszanézünk majd 2019-re, aranykornak fog tűnni az emlékeinkben.
A következő szempontokat érdemes figyelembe venni:
-A köv. EU ciklus járműre fordítható pénzeit a 21 db KISS várhatóan felemészti, más projekt EU pénzből várhatóan nem lesz, környezetvédelemre viszont még esélyes,
-Pont a 29-es vonal villamosítása fizikailag sem biztos, hogy mindenhol lehetséges (pld Ábrahámhegynél amennyire meg tudom ítélni, még a vezetéktartó oszlop sem fér el),
-Egy akkus FLIRT kerül mondjuk 2 millió EUR-al több-be, mint egy azonos méretű villamos FLIRT, ezt szembe állítjuk 85 km villamosításával, akkor vonzó lehet (főleg, hogy itt teherforgalom nincs), még úgy is, ha tényleg 5-8 évente akkut kell cserélni,
-Ma, mégegyszer mondom, zéró emisszió bűvölet van, senki nem foglalkozik azzal, hogy az áram zöld-e és a lítium-ion akkuval mi történik az élettartama után, a zéró emisszió egy dogma. Dogmákkal nem érdemes vitatkozni, azért dogmák.
-Az akkus FLIRT kitűnően el tud futkározni villamos motorvonatként bárhol a hálózaton télen, amikor a 29-esen nincs mindre szükség. Akár ki is lehet szerelni az erőblokk-kocsit addig.
Szóval azért ötletelésnek nem biztos, hogy rossz ez.