semmiho Creative Commons License 2019.10.30 0 0 232142

Rendszeres használat mellett azért legalább kétévente cserélném a fékolajat vagy fékfolyadékot. Különösen utóbbit, mert a DOT 5.1, és ha jól tudom a DOT4 is képes használata során megkötni a levegőben lévő párát, ami akár 1 év után a fék felkeményedéséhez vezethet. Avid fékből több szettünk is volt, ahol alig 1 év alatt "felkeményedett" a fék. Ez azt jelenti, hogy a fékpofák alapból is közelebb állnak a féktárcsához, vagy akár bele is érnek abba. Ideig-óráig egy kis life hack megoldással, azaz a fékkaron a légtelenítő csavar óvatos nyitásával és egy kevés (cseppnyi) fékfolyadék kiengedésével a probléma orvosolható, de a fék teljesítménye egyre kevésbé lesz konzisztens.

"Rendes" fékolaj esetén (Shimano, TRP, Magura, Trickstuff) azért nem szokott ennyire kényes lenni a fékrendszer, volt olyan Magura Louise-om, amivel 4 évet elmentem versenyzéssel együtt, mire problémás lett. Fékfolyadékkal működő fékekkel ellentétben az utóbbi rendszereknél inkább a levegősödés a probléma, úgy tapasztaltam.

 

Jómagam évi 10-12 hosszú táv maratonon indulok, jellemzően Ausztriában és sokat edzek az Alpok hosszú lejtőin, évi 7000-8000 km mindig összejön terepen. Úgy tapasztaltam, évi 1x érdemes meglépni Avid/Hayes/régebbi Formula fékek esetén a fékfolyadék, Magura/TRP/Shimano/Trickstuff esetén a fékolaj cserét. Hazai körülmények közt kétévente 1x elég lehet, persze mindig az igénybevételtől függ.

 

SRAM esetén a viszonylag Guide R szériát említeném meg: garanciában cserélte őket a gyártó, napon beállhat a dugattyú és/vagy felkeményedhetett még akkor is, ha alig volt használatban. Ha ilyened van, érdemes ettől a szettől szabadulni. (Az RS/RSC és egyéb verziók megbízható(bb)ak)