BahnScorper Creative Commons License 2019.09.05 -1 1 6160

A 225 egy kicsit más káposzta, az eleve felújítatlanul került át a nosztalgia járműparkba (pontosabban volt is olyan nézőpont, hogy ugyanúgy nem is tartozott oda az Aa 1078-al és a Bam-okkal együtt, mint a Bz-kocsik), és mivel nem is olyan exkluzív kinézetű, így csak a "másodosztályú" nosztalgiavonatokba sorozták be.

 

Amíg egy kocsi rendszeresen üzemel utasokkal, addig szükség van arra, hogy műszakilag és esztétikailag is rendben legyen, az már más kérdés, hogy mikor ítélik a helyzetét olyannak, hogy azonnal fel kell újítani. (Ez nemcsak a nosztalgia járművekre igaz!) Nem is a 252 az, aminek most elszomorító a helyzete, hanem az 54-es szalonkocsi, meg a háromrészes Kádár-vonat, noha utóbbit állítólag elvitték újrafényezésre.

 

Mindez viszont a körülmények változásából ered. A sebességek és a műszaki elvárások is növekednek, amiben az ilyen régi kocsiknak egyre kevésbé van helyük... meg hát nehezebb is a fenntartásuk, még ha acélvázasok is, mert bontott alkatrész már nemigen akad hozzájuk, az újragyártás pedig jóval több pénz.

 

Német nyelvterületen is egyre inkább az '50-es, '60-as - sőt, akár '70-es, '80-as - évek járművei számítanak nosztalgiának, mert az előbbi műszaki tényezők mellett azok is eleget patinásodtak, és az sem mindegy, hogy közben a kortárs vasút milyen modern irányba ment el.

 

Ezzel viszont nem azt akarom mondani, hogy jó az, ami a 100 éves vonattal történt. Nagyon nem... csak sajnos most nem lehet neki megfelelő feladatot találni. Egy ideális világban tudna rá alakulni egy egyesület, amely elviszi valahova vidékre - a vasvázasított Bz-kocsikkal együtt, amikhez Az és Dnz is kerül - és ott épít fel bázist, ahol még van a gőzösöket is gondozni tudó fűtőház. Már csak egy fedett járműtároló kell, megy egy mellékvonal valami turistalátványossággal, ahol az se baj, hogy csak 60 km/h-val tudnak menni. Na jó, ideje felébredni... :-|

Előzmény: alkotasu (6157)