Lovrin Creative Commons License 2019.08.02 -1 9 319194

Ha már Soroksári, szerintem a város egyik legjobb fejlesztési lehetősége lenne.

 

A Soroksárinak megvan minden adottsága arra hogy a város reprezentatív sugárútja legyen, még ha jelen állapotában nem is látszik úgy.

Nézzük csak a belső szakaszt: a Borárostól a Közvágóhídig. A szélessége faltól falig ~55 m (google mapson mértem), az Andrássynak a nagykörúttól kifelé 45. A körönd után még van egy rövid szakasz ahol még zártsoros a beépítés és ott eléri az 55 métert a szélessége.

 

Ehhez képest a Soroksári - a városi tér minőségét tekintve - borzalmasan rosszul van felosztva. Van 6 sáv monoton aszfaltunk, két villamosvágány, mellette egy sáv közepesen igénytelen zöldfelület (aminek az a funkciója hogy ne érezd annyira sivár városi autópályának, ha a Duna felőli oldalon vagy), 1 sáv parkoló, 2 sáv szervizút. Ami papíron már nem a Soroksári út hanem a Lechner Ödön fasor, így egész jól illusztrálja a Soroksári vállalhatalanságát, hogy már az irodaházak építői sem vállalták fel.

 

Miért alakult ki így? Indljunk ki a Boráros téri aszfaltsivatagból ahonnan az egész kezdődik. Itt is túltervezett autóközpontú aszfaltfelületekkel és túlbonyolított gyalogos útvonalakkal találkozunk, aminek ránézésre a harmada-fele megspórolható lenne, ha ma terveznék újra. (Sőt, lehet a felét be is építenék.) A korabeli tervezési elvek egyértelműen kijelölték az autóforgalom dominanciáját a Borároson és a Soroksárin, mert Európa nemzetközi forgalma itt haladt át. Bécsből Isztambul felé, a Petőfi híd vitte át a forgalmat.

Aztán épült egy Déli M0 híd (6 sáv), épült egy Lágymányosi (4 sáv). És lassan épülni fog egy Galvani-híd (még 6 sáv). A korabeli 5-ös út tranzitforgalmának épült egy M5-ös. 

A tervezéskori állapot már nem áll fent. A Soroksári út szerepe most már újragondolható.

 

Ahogy írtam, az út szélessége szinte egyedülálló a városban ami megadja a lehetőséget hogy reprezentatív sugárút legyen.

Első körben kezdhetnénk a belső szakasszal, a Közvágóhídtól befelé. Elférne itt villamos, 2+2 közúti sáv, szervízút, dupla fasor (normális méretű fákkal), minőségi gyalog-kerékpárút. Akár az Andrássy stílusában, még több hellyel.

 

Kifelé a rozsdaövezet felé a fejlesztés kulcsa a vasútvonalak elpakolása, a déli hévek behozatala a Kálvinig, ami jó alapot adna a Soroksári újratervezésére. A Közvágóhídtól kifelé még nem körvonalazódik a jövőbeli beépítés típusa, de itt is jó lenne ha egy városi szövetbe illeszkedő, reprezentatív sugárút tudna lenni a Soroksári, egy várost átszelő, kettévágó autópálya helyett. (Most még ninics mit kettévágnia ott, de hamarosan lesz.) Az építészeti színvonalra még fontos lenne odafigyelni, ebből a szempontból a Boráros-Nemzeti közötti Duna-parti beépítést is elhibázottnak tartom az unalmas, élettelen irodaházaival, amik egyáltalán nem méltól a hely kiemelt szerepköréhez. De leszek optimista, amennyiben a Soroksári színvonala szintet ugrana egy sokkal inkább emberközpontú és reprezentatív irányba, idővel az építészeti minőség és a szolgáltatási szint is követné azt.