Revir Creative Commons License 2019.07.26 -1 8 38912

Elfelejtettem szólni, hogy bár az ide csak nem túl rég regisztráltam, azért a vasutas és közlekedési topikokat már másfél évtizede követem. Az összes itt leírt "ellenérvről" tudom, hogy melyik igaz, melyik ami csak részben az, melyik ami egyáltalán nem az. Azt is tudom, hogy vasútbarátok ezzel szokták magukat vigasztalni, ismerem a "rossz a menetrend", "nincs jó csatlakozás", "nem a Bz-nek kellene a színvonalat jelentenie, nézzétek meg a svájci motorvonatokat", a "busz is drága/a BZ az igazából olcsó" " stb stb sb. 

Ezekkel ne fáradj se te se más, mert ezekben bár van némi igazság, pl. sok csatlakozás tényleg rossz, de az alapigazságon, miszerint a mellékvonali hálózat felett eljárt rég az idő és csak politikai okokból tartják életben szeretitek vagy sem, de nem változtat. Sajnos nem igaz szinte semmi sem abból amit írsz, nem voltak tömegtüntetések, -az, hogy pár akkor még ellenzéki párt szimpatizáns kivonult nemezi zászlókkal meg pár vasútbarát elment sírni velük az nem tömeg, egy kivételével sehol sem volt komoly helyi mozgósítás a megszűnő mellékvonal újraindításáért. Az egyedüli kivétel a 14-es volt, ahol az önkormányzatok és pár civil aktivista tényleg kijárta különvonattal meg konferenciák, aláírásgyűjtések szervezésével, hogy újrainduljon a vonal. Igen ott volt, másutt ennyi sem. Hozzáteszem azóta a 14-es körüli lelkesedés igencsak ellanyhult. 

Aztán meg jön a nem is drága a vasút kezdetű butaság, amit már magad megcáfolsz azzal, hogy csak a vezér és a jegyvizsgáló és csak egy sínbusz és magad írod, hogy ezzel szemben áll egy sokkal olcsóbb és egyszerűbb busz egy szem gkv-val. Akkor miről beszélünk? mikor te is tudod, hogy sokkal olcsóbb még az infrastrukturális költségek nélkül is a busz mint a Bz? 

Az meg, hogy nem kell költeni a mellékvonalakra, nézz rá a azokra a vonalakra, amikre valóban nem költenek (forgalomból kizárt) és nézz rá az alibimenetrendes vonalakra, hogy azokra a napi két pár vonatért is mennyit költenek, hogy egyáltalán leközlekedhessen. Ahol ugyanis 0 a pályafenntartás költsége, ott már bokrok és fák nőnek a vágánytengelyben, a többi mellékvonalon meg dolgozik a pályafenntartás, működtetni kell a biztbert, sorompókat, fizetni a bejárás,t a gyomirtás a...sok mindet. Mocskosul nem igaz, hogy "csak a gázolaj meg a humán költség" ami költség. 

 

"Ez már több vonalbezárás után is bebizonyosodott, hogy a Volán nem tudja tartani és sokszor nem törekszenek arra, hogy azt a kínálatot fenntartsa , ami a vonalbezárás volt egy-egy vonalon."

 

Tudod miért nem akarta ezt a volán? Mert még nekik sem érte meg! Tehát még busszal is veszteséges volt a dolog, hát még vonattal, egyrészt másrészt amikor ezek a járatok elindultak ezek nem vonatpótlók voltak, hanem vonatot kiváltó járatok, amiket idővel beintegráltak az akkor még illetékes volán menetrendjébe, értelemszerűen nem közlekedtettek le egymással gyakran egyszerre induló vasút kiváltó mg korábbról létező saját járatot. De erről azt hittem magától értetődik.

 

Végül és ez most úgy általában véve nem is erre válasz hanem egy azoknak, akik nem értik hová lettek az utasok. oda lettek, hogy a vasúti személyszállítás a fő és elővárosi vonalakon kívül gyakorlatilag mindenütt haldoklik. A vasút egyszerűen elvesztette azt az évtizedes versenyt, amit a sokkal olcsóbb és rugalmasabb buszközlekedéssel vívott. Ma folyamatosan csökken az ország népessége, folyamosan csökken a vidéki lakossága, a meglévő népesség egy része csak papíron lakik ott, ahol a lakcímkártyája szól, és statisztikailag ott van elkönyvelve, folyamatos a nagyvárosokba áramlás. Aki utazik, azok számára ott az egyre jobban bővülő hazai személygépkocsi park -amivel például pont a falusiak, tanyasiak szinte biztosan rendelkeznek, mert szükségük van rá-, és persze úgy az állami mint a szerződéses buszjáratok tömege. Ezek után ti komolyan megkérditek, hogy miért csökken az utasszám és rövidülnek a Bz-k??  Egy egyre kisebb tortából beszélünk, amit egyre több felé kell osztani és csodálkoztok, hogy ahol tíz éve volt ötven utas vonatonként ott ma miért csak 15-20 van? Mert ilyen szintű csökkenéseket tapasztalok például nálunk a Dél-Alföldön, az egykor pörgősebb mellékvonalakon is (pl. 121-es Mezőhegyes-Békéscsaba között). 

 

ui. Nem vagyok naiv, pontosan tudom, hogy ezt itt tabu kimondani és sajnos sok értelme nincs is, mert nem én vagyok az első, és nem is az utolsó, aki próbálkozik ezzel és sok értelmét nem is látom annak, hogy erről most vitatkozzak, mert erről sajnos nincs mit. A mellékvonalak megvannak, még üzemelnek, szerintem mindenki élvezze ki ezt az időszakot, mert a jövőjük hosszabb távon -tehát évtizedes távlatban- nincs.

Előzmény: bendeguz90 (38900)