Tzl Creative Commons License 2019.07.12 0 0 222245

Pedig de! :)

 

Biztos tudod, hogy onnan indult az egész dolog, hogy a mechanikus k-jetronicoknál és még a korai l-jetronikoknál is volt egy elektromosan fűtött bimetálos pótlevegő csappantyúnak nevezett Bypass szelep, ami a motor hőmérsékletétől függően szép lassan elzárt, és így próbálta nagyjából stabilan tartani az alapjáratot. (vicc, hogy a korai szakirodalom már ezt is constant idle speednek nevezi, pedig a konstans számomra kicsit mást jelentene :) )

 

És gondolom az első elektronikus befecskendezőknél, még simán ennek a csappantyúnak a mozgását modellezték le az alapjárati motorral. Kiegészítve persze olyan plusz dolgokkal, mint hogy klímánál rányit egy kicsit. Aztán '87 táján megvilágosodtak, hogy lehetne ezt real-timeban is vezérelni, és az 1.3-ba már beletették.

De nézegetve a szétszedett ECU-k képeit, az 1.3 felépítése is sokkal korszerűbb, gondolom nagyobb tudással is rendelkezik.

 

Mert egy kicsit hintázik nekem is az alapjárat fel-le, olyan 5mp-es periódusidővel 50-100RPM-et. Először azt hittem, hogy mégis szabályozgat az alapjárat, de az a lambda szabályzás miatti voltázás. Ahogy vált a lambda jele a dús és a szegény között, úgy változik a fordulat és a hang is. Szóval az nem az.

 

Pont néhány hete játszottam megint az alapjárati motorral. Az ECU nagyfrekvenciás impulzusokkal vezérli, amit nem lehet sima multiméterrel kimérni (most vettem egy kétcsatornás szkópot, azzal már könnyebb lesz), ezért azt csináltam, hogy az alapjárati motor nyitó és záró vezetékére is ráraktam egy kis égőt, és a két égő fényerőkülönbségéből szépen látszott, hogy mit művel az ECU. Indulásnál a nyitó világított erősebben, aztán ahogy melegedett be, szépen halványult a nyitó és fényesedett a záró.

De hiába fullasztgattam, vagy pörgettem, semmit nem változott az égők fénye. Szarik rá.

 

Már rég kicseréltem volna az ECU-t, csak nekem 2,7-esre átépített motorom van, és nem tudom, hogy van-e bármi okosítás az ECU-ban emiatt. Bár sok helyen azt írják, hogy ha nincs benne semmi egyéb tuning, akkor ennyi tartalék van a befecskendező rendszerben, és nem kell módosítani semmit. Ezt támasztja alá, hogy az ECU-m még nem volt szétszedve, látszik, hogy nem volt piszkálva.

 

Lehet az lesz a vége, hogy veszek egy 1,3-ast és utána elviszem egy jobb chiptunningoshoz, hogy optimalizálja össze az ECU-t, a nagyobb lökettérfogathoz.

 

Nincs valakinek egy eladó 1.3-as ECU-ja? Mondjuk ebay-es középárfolyamon? :)

 

Ez megint nem lett egy rövid hozzászólás. :)

 

 

Előzmény: e30nick (222244)