advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.25 0 1 351148

Ez nem ennyire egyszerű. Quantum a ló másik oldalára esik rendszeresen - ezt én is így látom - de te is...

Teljesen jogos a felvetés, hogy még ötlet szintjén is nevetséges, hogy valahol akkuval akarsz mindent megoldani. Ténykérdés, hogy kb: félmillió Tesla akku kellene csak Paks egynapi termelésének eltárolásához - ami azt is jelenti, hogy ha "fosszilismentesítenénk" a magyar energiarendszert, és ezt megújuló alapon tennénk, atomerőművek nélkül, akkor bizony háttérkapacitásnak berakhatnánk több tízmillió Tesla akkut - és egy csak a mi kis országunk lenne, és csak a mostani villamos energia-igény mellett. Ha még az országban futó több millió személy- és tehergépjármű is EV lenne, és az egész gazdaságot "fosszilismentesítenénk", tehát az épületek energetikája is árammal menne - rögtön ott tartanánk, hogy a világ összes akkuja sem lenne elég - csak nekünk.

 

Ez nem járható út, erre egyszerűen nincs nyersanyagháttér. Lehet, hogy nem lehetetlen megoldani - de az bizonyos, hogy a ma ismert és elérhető akkutechnológiákkal esély sincs. Képtelenség, nagyságrendekkel jellemezhető csak a szakadék a szükségletek és lehetőségek között.

 

Berci rendszeresen diadalmasan beteszi, hogy a német energiarendszer már milyen nagy hányada ment megújulóról, meg már van nap, amikor 50% felett van a megújulók aránya - és a mérleg másik serpenyőjében meg tessék, ott van az, hogy a német energiarendszer még így is a kontinens egyik "legretkesebbje", még így is több, mint a másfélszerese az egységnyi kwh-re jutó szennyezése az EU-s átlagnak (!!!), tízszerese (!!!) az atomerőművekről járó franciáknak.

EZ IS TÉVÚT. Összecsinálhatjátok magatokat az erőlködéstől, akkor is tévút marad, mert akármekkora megújulós kapacitást is telepíthetünk, túlméretezhetjük szó szerint a csillagos égig - akkor is az fog kijönni, hogy igen jelentős, akár heteket áthidalni képes tárolókapacitás nélkül nem lesz semmiféle ellátásbiztonság. Ilyen túlméretezés viszont anyagilag kibírhatatlan, még a németeknek is - a dolognak akkor van realitása, ha a szükséges mérnöki túlméretezésen túlmenően simán annyi megújulós kapacitást telepítünk, amennyi egészen biztonságosan fedezni tudja az éves fogyasztási igényt. Ez viszont, tetszik, vagy sem ÉVSZAKOS TÁROLÁST követel meg, másképp nem megy.

 

Sokadszorra hozzátéve, hogy elég ránézni az általam tegnap is betett széltérképre, hogy belátható legyen: a világ legnagyobb hányada számára a szélenergia "nem pálya", vannak területek, ahol ez gazdaságosan használható, de például mi sem tartozunk ezek közé - a napenergia jelenleg az egyetlen, ami kiszámíthatóan képes éves relációban mindenütt gazdaságosan megtermelni az igényeket - ott viszont az évszakos tárolás magától értetődő, pláne, ha az épületek energetizálását is "tisztán" óhajtjuk megoldani - hiszen akkor az ország éves energiafogyasztásának a nagyobbik fele arra a 4-5 hónapra fog esni, amiben a napenergia a legkevesebbet termeli.

 

Ez van, lehet asztalt verni, hogy hülyeség - de akkor el kell dönteni, hogy mit akarunk. Fosszilismentes globális energetikai rendszert? Akkor vagy újra kell gondolni a nukit teljesen, vagy megoldani az évszakos tárolást és pont. Vagy teljesen új technológiákat kitalálni, beindítani a fúziót, stb... Nem lesz más út, a német energiewende például a nuki párhuzamos száműzésével sikerrel turbózta fel jó alaposan mind az emissziót, mind a légszennyezést - lévén a legretkesebb lignit és barnaszén-erőművek voltak csak számukra beindítható alternatívák így... Ez egy jó nagy pofon a xarnak, ez nem győzelem, EZ VERESÉG.

 

Ugyanígy nekiállhatsz újra meg újra asztalt verve ordítva kiszámolni, hogy márpedig mégis tisztább az EV mint egy hibrid (változatlanul azt mondom, hogy csalás a +2 tonnád a Prius meghajtására, állítom, hogy nincs igazán érdemi többlet a mai gyártástechnológia mellett a Prius egyszerű és kompakt motorja okán egy jóval nagyobb méretű-teljesítményű elektromos meghajtás előállításához képest - és te sem hoztál számokat, csak a hasadra ütve beírtál valamit, ami így már kiadta azt, amit ki akartál hozni) - de a valóság az, hogy végül is nagyjából ugyanannyira jött ki az emisszió az EV-re, egy kisautóra meg egy hibridre nálad is (megjegyzem: számold végig újra az egészet annak tudatában, hogy mind a Pandák, mind a Jazz nálam tényleg kijönnek 5-5.3-as átlag körül, a Priusokkal pedig sokan kijönnek 4 literből - ezek után pedig ne az EU-s 300-as átlaggal számolj, hanem a némettel - vagy a világátlaggal, aztán ne 200 ezerre vetítsd ezt ki, hanem számolj reálisan azzal, hogy az EV-ben legalább egyszer végül akkut is cserélni kell majd - és azt fogod kapni, hogy az EV messze a LEGROSSZABB...) - ilyen kis különbségek pedig amúgy nem számítanak, NEM JELENTENEK MEGOLDÁST SEMMIRE.

 

Ha valóban megoldást akarunk, akkor a globális energiarendszert kell újragondolni, de nagyon, mert az a kulcsa mindennek. A villanyautó jelenleg abszolút tipikus politikai porhintés alapon tolt pótcselekvés, valójában túróst sem ér, semmit meg nem old, de elérhető, felmutatható, nagyon látványosan és könnyen kommunikálható, rajta keresztül demonstrálható a hülye választóknak, hogy milyen felelős és környezettudatos politikusaik vannak. Miközben például az átlag magyar családnak nem csak több energiát fogyaszt a háza/lakása, mint az autója - de többet is szennyez - és sokkal, de sokkal könnyebben, olcsóbban lenne ez lényegesen javítható, no, de ez nincs annyira szem előtt, nem lehet a zászlóra kenni...

 

A világ generális EV-re átállítása már csak akku-nyersanyag oldalról megközelítve is problémásnak tűnik. Ez a most elérhető/ismert technológiákkal NEM FOG MENNI, ezen a téren is áttörést kell akkor elérni. És ettől nem lesz a világ semmivel sem tisztább, legfeljebb a szennyeződések gócpontjai tolódnak máshová - ez mire megoldás?  A fosszilis pedig végül így is, úgy is kifogy.

 

Meggyőződésem, hogy itt vagy napelem+évszakos tárolás, vagy nukis reneszánsz, vagy végre beindított fúziós energia lesz a megoldás, az pedig, hogy az autóinkat ezek után éppen mi és hogyan hajtja - RÉSZLETKÉRDÉS, NEM FONTOS, nem ez lesz a döntő, ez okozat lesz, és nem ok. Ha például az évszakos tárolást hidrogénben fogjuk megoldani, akkor simán lehet, hogy hidrogénüzemű motor vagy üzemanyagcella lesz a megoldást, és az akkut elfelejtjük, az marad továbbra is a laptopoknak. De az is lehet, hogy kifejlesztünk valami új, redox elvű csodaakkut, ami az orrunkat is tisztíccsa - a fizikának/kémiának nem mond ellent az sem. Bárhogy is - nem ez a fontos.

Előzmény: szilvatövis (351137)