Railwayman1 Creative Commons License 2019.06.20 0 0 10216

A Slovnaft szlovák, a Petrol csoport és a Nafta Lendava szlovén. Tudomásom szerint a lendvai finomítót bezárták, a telephelyen maradt Nafta Petrochem pedig nincs jó bőrben és egyébként földgázból is gyárthat, szóval nincs nagy vasúti árualap. Csáktornya Horvátország, amellyel Szlovéniának akadtak határ-konfliktusai, például Pirani-öböl miatt, kisebb szinten vasúton is mehet az adok-kapok.

 

A Divaca – Koper 2. (DK2) vágány a szlovén politikának azért lehet fontos, mert Koper az egyetlen árukikötőjük, amely az 1 vágány miatt lassan már nem tud több árut fogadni. Az EU részéről az elkötelezettséget a szlovén Violeta Bulc uniós közlekedési biztos magyarázhatja. Én úgy tudom, hogy összekalapozták a szlovén költségvetésből, EU támogatásokból és hitelekből (EIB, SID bank) a szükséges 1,2 milliárd eurót, a 45 éves koncessziós szerződést aláírták a 2TDK céggel, amely lassan kezdheti a 6-7 éves kivitelezést, ami a sok alagút és viadukt építése miatt csúszhat. A koncesszióról szóló 2 népszavazás egyébként érvénytelen volt a kevés szavazó miatt.  

 

Nem csak a DK2, hanem az általad említett kétvágányosítások is fontosabbak lehetnek a szlovénoknak, mint a Beltinci-Lendva, amit vélhetően inkább a magyarok nyomnak a határ mindkét oldaláról. A projekthez szlovén parlamenti döntés is kell majd, amely vélhetően a villamosítást is előírja. Ez tovább drágítja a projektet és csökkenti a megvalósítás esélyét.

Előzmény: SuedBahn (10215)