Tisztelt Citera!
Jó a kérdésed, csak nehéz rá pontosan válaszolni, de megkísérlem!
Ha a hangszerkészítés színvonalát - beleértve a lakkozást is - az autodidakta amatőr színvonalától a hangszerkészítő mester színvonaláig egytől tízig skálázzuk, akkor szeretném elérni az 5-6-os szintet.
Vagy másképp megfogalmazva, szeretném alulról közelíteni a mesterhangszerek színvonalát!
Tudom, addig még nagyon hosszú út áll előttem, pillanatnyilag az autodidakta amatőr szintjén állok!
A feltöltött fényképen szereplő hangszerről:
A tőke és a fejek gőzölt bükkből, az oldalak, a fenéklap, a kottaléc és a belső merevítő (nem tudom a szakszerű nevét!) juharból, a fedlap régi parasztágy nyoszolyájából kivágott lucfenyőből van.
A bundok 1,4 mm átmérőjű sárgaréz rúdból vannak, amiket gázlángon keményítettem.
A felhasznált ragasztó nem autentikus, de még nem megy elég jól a meleg-enyvezés! Emiatt a Soudal "D3" minőségű faragasztóját (hideg enyv-et) használtam.
A fenéklapot és a fedlapot több darabból táblásítottam, vastagságuk egyaránt 3,5 mm. A fedlap hátuljára három merevítő bordát kellett ragasztanom a megfelelő merevség eléréséhez.
A megmunkálás előtt a faanyagokat (kivéve a tőke és a fejek) bóros oldatban kifőztem, összeragasztás, csiszolás után pedig hígított káli-vízüveggel felületkezeltem.
A lakkozást is több szakirodalomból igyekeztem megtanulni. Azt megtudtam, hogy a hegedűk lakkozására való hagyományos szesz és olajlakkok nagy csillapításuk miatt nem alkalmasak a pengetősökhöz, így a citerához sem, mert ezekhez kis csillapítású lakkok kellenek. Viszont eddig erre a célra jobbat, mint a "Nitrolakk" nem találtam. Tudom, ez nem jelenti azt, hogy nincs ilyen a természetes lakkok kötött, csak én még nem találtam rá.
Ezért kérem a segítséget és a jótanácsot!
Üdv: Somogyi Zoli