Platon Creative Commons License 2019.06.03 -1 0 40121

Az az értelme, hogy a lopakodás csak X sávban és felette működik vadászgép méretű célra. 

 

Miért?

 

Passzív lopakodás három tényezővel szokás elérni.

 

1, Irányított radarhullám visszaverés - ez a legjelentősebb tétel - A radar jelet a jelforrástól különböző irányba verik vissza szándékosan. 

2, Radar elnyelő bevonat alkalmazása.

3, Radar áteresztő anyagok alkalmazása (kompozitok, fa, papír stb.) 

 

Ezek kombinációjával érik el a csökkentett érzékenységet.

 

Na-most az 1. ponthoz, az irányított visszaveréshez az kell, hogy a repülőgépen a radar impulzus az optikai törvények szerint szóródjon. Ez ugye a gép méretétől, és a radarjel frekvenciájától függ.

Egy f-35 méretű tárgy egy 30 cm radar impulzus esetében már a Mie szóródási tartományba esik. Ebben a kettőben az a közös, hogy az irányított visszaverés elvileg sem lehetséges. Ezzel rögtön ki is esett a lopakodó hatás javát adó irányított visszaverés. Különösen hogy couter stealth AESA radaroknál úgy szokás hogy az egyes ismert lopakodó típusokat mind saját nyalábokkal keresi a radar, amik frekvenciában az első vagy a másik Rayleigh csúcshoz vannak hangolva. Mondjuk ez sem új technológia, réges régen így csinálják a légvédelemnél, hogy a jellemző célok első Rayleigh csúcsa közelébe lövik be a radar frekit. Csak ugye amíg egy hagyományos radar csak egy frekit tud használni egyszerre addig egy AESA egy csomó különbözőt a különböző nyalábokhoz. 

 

A Radar hullámok elnyelése 2. módszer, úgy működik hogy az elnyelő befonat térben elnyeli és hővé alakítja a radar hullámokat. Ez sokkal kevésbé hatékony mint az első módszer, és maguk az alkalmazott kompozit anyagok is frekvencia függőek, de ennél fontosabb hogy a Beer–Lambert törvény alapján a hullámhosszal összemérhető vastagságú bevonatra van szükség számottevő Abszorpcióhoz. 

 

Konkrétan amíg egy x sávú radar ellen 1-3 cm vastag bevonat már hatásos, addig 30 cm nél már 10-20 cm vastag bevonat kéne, ami nem igazán praktikus, és megvalósítható egy vadászgépen. 

 

A radar áteresztó anyagok 3. módszer persze működnek itt is, de ugye a fából készült sugárhajtómű az nagy csoda lenne.

 

Szóval azért kell az L sávú radar, hogy az ellenséges repülők lopakodó kialakítása fabatkát sem érjen. 

 

 

Ps.

 


A 2100 óra az a DOT&E jelentésből van, a korai gyártású F-35B élettartamát vizsgálták, mert azok vannak kellő ideje szolgálatban. Persze lehet arra építeni hogy a későbbiek majd jobbak lesznek, de azért erre ne fogadj nagy tételben.

 

Assessment - For all variants, this testing has led to discoveries requiring repairs and modifi cations to production designs, some as late as Lot 12 aircraft, and retrofi ts to fi elded aircraft. - Based on durability testing, the service life of early-production F-35B aircraft is well under the expected service life of 8,000 fl ight hours, and may be as low as 2,100 fl ight hours. Fleet F-35B aircraft are expected to start reaching their service life limit in CY26, based on design usage. The JPO will continue to use Individual Aircraft Tracking (IAT) of actual usage to help the Services project changes in timing for required repairs and modifi cations, and aid in Fleet Life Management. - For the F-35C, expected service life will be determined from the durability and damage tolerance analysis following tear down

 

 

Előzmény: László K (40118)