DirkG Creative Commons License 2019.05.30 0 0 1676

A redőnyök felújítása közben kedvet kaptam a napellenző tuningolásához is. A dolog odáig fajult, hogy vettem hozzá egy csőmotort (Smart-Home). Meglepően könnyen ment a beépítés, pedig azt gondoltam hogy a 15 éves egyedi gyártású napellenző miatt lesz szívás bőven, de nem így lett. A tekerős hajtóművet kellett csak leszerelni, betolni a motort a tengelybe, a végét rögzíteni (minden csavar és furat passzolt/ott volt ahol kellett), szóval öröm a köbön :)

 

Egy gondom van: két nyitást/zárást már nem bír a motor, a második kör behúzása vége felé 10-15 percre kikapcsol (aktiválódik a védelem, szerintem túlmelegedés miatt). A ponyva maga 10m2 méretű kb (3.5 x 3 méter), ehhez 50Nm-es motort vettem, ami elvileg háromszor ekkora napellenzőhöz ajánlott, szóval jócskán túlméreteztem.

 

Tartok tőle, hogy a mechanika (csuklókarok) környékén szorulhat a szerkezet, de soha nem használtam még ilyen napellenzőt, ezért fogalmam sincs, hogy mennyire kellene könnyen mennie. A kézi hajtóműves működtetéssel van pár hónapos tapasztalatom, ami alatt többször ki/be húztam: kifelé menet minden rendben, szinte magától megy, minimális erőkifejtéssel kellett tekerni csak. Zárásnál viszont nem kicsi erő kellett hozzá, a feleségem pl. már alig tudta egyedül betekerni. Ez így egy kb. 10m2-es csuklókaros napellenző esetén mennyire normális? Szerintem a motor is ezzel küzd. Műszerrel kimérve egyébként az az érdekes jelenség van, hogy nyitás irányban 210W-ot fogyaszt a motor, zárás irányban pedig 185W-ot.

 

A fentiek alapján szerintetek érdemes szétbombázni az egészet, vagy inkább a motor lehet a hunyó?

 

A redőnyöknél is ilyen motort használok amúgy (csak ott a kisebb, 30Nm-es modellt), ott is megesik a dolog, de ahhoz legalább 6-8 alkalommal kell fel/le mozgatni folyamatosan (azt is nagyobb felületű palástnál, pl erkélyajtó), hogy leállítsa a védelem a motort 15 percre.