farigó82 Creative Commons License 2019.05.16 0 0 791

Budapest környékén szerintem érdekes kérdés, hogyan lehetne elindítani nagysebességű vonalakat. Keleten szerintem alap, hogy Ferihegyet érinteni kellene (erre van egész jó terv). Innen Kecskemét és Szeged felé Alföldön igen egyszerű vonalvezetés lehetséges (adja az Isten, hogy a 150-es vonal pályasebesség-emelése helyett erre jusson pénz!).

 

Innen Észak- és Kelet-Magyarország felé át kell kelni a Gödöllői-dombságon (lehetőleg minimális fölmunkával és alagút/völgyhíd nélkül), és a 80a fővonalat lenne jó elérni. Erre a 120a vonal mentén Gyömrő és Sülysáp között minimális nyomvonalkorrekcióval van lehetőség. Egy ilyen beavatkozás megvalósítaná a Vecsés--Maglód (--Gödöllő) bypass-t, és Gyöngyös térségének a problémáit is lehetne vele kezelni (feltéve hogy Visonta rekultivált lignitbánya-területei vasútépítésre alkalmasak):

A térképek jelmagyarázata: kék: nagysebességű vasútvonal, piros: elővárosi vagy belföldi távolsági fővonal.

 

Nyugaton ennél egyszerűbb a helyzet, mert az Etyeki-dombságban és a Vértesben csak alagútban és felüljárókon (Bia és Vál fölött) képzelhető el nagysebességű vasút. Ez abból a szembontból nem feltétlenül baj, hogy itt Bécs és Pozsony felé várható a legnagyobb forgalom. A Vál-völgyben (Lovasberénytől északra) lehetne leágazás a Balaton, a Nyugat-Balkán, Olaszország és Dél-Franciaország felé. Ez a vonal az osztrák déli bázisalagút (Bécs--Grác--Klagenfurt) miatt képlékeny megtérülésű lehet.