advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 0 349062

Tényleg nem kevés. De egy Cummings dízelmotor meg megfelelően karbantartva akár több millió km-t bír ki.

Az árakról - a kínai "olcsó" K9B busz (ebből jön-jött hozzánk is) kb: szűk másfélszer annyiba kerül, mint a dízel kivitel, nagyjából 100 ezer euróval drágább annál - és hasonló tétel az akkuk komplett cseréje is, ha szükségessé válik. Miközben a kb: 200km-es hatótávnál a BKV buszai egy nap többet, kb: 300km-t futnak, így azzal számolnak (nálunk is), hogy három EV busz tud kiváltani egy dízelt (mert a 6-7 órás töltés nyilván nem is hasonlítható egy szokásos megtankolással).

 

Jelenleg vannak olyan költségszámítások, amelyek szerint már megéri ilyen buszt üzemeltetni a dízel helyett - és vannak olyanok is, amelyek szerint sosem fog megtérülni. Vérmérséklete szerint dönthet mindenki a kettő között (túl sok a függő változó, nyilvánvaló módon), de az biztos, hogy bármelyik modell szerint számolunk, "rezeg a léc", tehát arról beszélni, hogy az EV tutira megéri (még akár ilyen állandó, folyamatos igénybevételt jelentő, busz-taxi üzemben is) - nem lehet. Valójában még ilyen nagyon keményen kihasznált, kiélezett felhasználás mellett is billeg a rentabilitás határán a dolog - nyilvánvaló, hogy átlagos felhasználásban sosem jön ez még vissza...

 

Persze, nem is vitás, hogy mondjuk a városi levegő szempontjából meg nem is összehasonlítható a kettő, a dízel - hiába Euro6 - büdös, füstöl, a villanybusz nem, és sokkal csöndesebb is. Nem vitás, hogy sereg dologban jobb.

De például pont üzembiztonságban még nem, sokkal-sokkal-sokkal több velük a műszaki probléma, mint a "hagyományosokkal". Pedig azért ezek már nem teljesen kiforratlanok. Minden híresztelés ellenére nem annyira egyszerű és olcsó jó villanybuszt, teljesítmény-elektronikát csinálni ám, mint azt sokan elképzelik...

Előzmény: Rangun (349060)