advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 2 349057

Ugye te nem villamosmérnök vagy...??...

 

Általános népszokás azt hinni, hogy bármi, ami elektronika, az csak filléres dolog lehet. Holott a komoly teljesítmény-elektronika - az bizony drága mulatság. Nagyon nem véletlen, hogy egy átlagos EV ma még az akkuk NÉLKÜL nézve is drágább, mint egy hasonló teljesítményű-felszereltségű ICE jármű.

A hagyományos belsőégésű motor és hozzá tartozó erőátvitel pedig ugyan tényleg jóval összetettebb, sokkal több alkatrészből áll - de ugyanakkor ezek tömeggyártásban megdöbbentően olcsón gyárthatók.

 

Nem véletlenül nem érti Rangun sem, miért DRÁGÁBB egy trolibusz (de legalábbis nem olcsóbb) egy közönséges dízel ICE busznál - holott ez a helyzet. A trolihoz hozzátenném, hogy következetesen nem szokás figyelembe venni, hogy az igazán borzasztóan drága - az nem is a busz maga (és főleg nem a villany, ami a gázolajnál fajlagosan természetesen még piaci áron is olcsóbb lesz végül) - hanem a felső-vezetékezés kialakítása, a betáplálás megoldása (a vezetékeket persze mindenki látja - az sem kutya amúgy, ahogy az sem, hogy milyen sokat kell ezekkel is foglalkozni - de azt nem, micsoda kábelezés megy a háttérben, általában a föld alatt, mindent feltúrva, majd újra-aszfaltozva - a betáplálás megoldásához), és ennek fenntartása.

 

Nem véletlen, hogy sehol a világon nem azért üzemeltetnek trolibuszokat a városok belterületein - mert megéri, hanem mert ez valóban hatásos környezetvédelmi lépés.

 

És, ha a te példáddal élünk, miszerint az elektronika abból áll, hogy a gyárkapun beöntik a homokot meg a zöld festéket, a kijáratnál meg dől ki a kész elektronika - akkor ilyen alapon az ICE gyártása meg annyi, hogy a gyárkapun beöntik a vasércet-vashulladékot, a kijáratnál meg kijön az autó...

 

A jelenlegi - lítiumos - technológiákkal egyébként tényleg súlyosan kérdéses a globális felskálázhatóság, az elméleti határokat feszegetné-túllépné a lítium-igény, ami persze azt is jelenti, hogy nem lennének-lehetnének igazán olcsóbbak az akkuk, márpedig a mostani áron az EV a többségnek egyszerűen megfizethetetlen - ez nem kiút.

 

Ezért írtam, hogy igenis váltó-technológiákra volna szükség, és a mostaniak még nem azok, ezek csak kiegészítésnek jók. Ahogy az EV is jó már - gazdagok játékszerének. Hétköznapi melósok-irodisták munkába járós kocsijának - annak nem, attól ez még borzasztó messze van. Annyira, hogy száz éve Ford T-Modellje is sokkal közelebb volt hozzá (az el is terjedt rendesen..).

Előzmény: Pomber Béla (349042)