Kronter Creative Commons License 2019.05.07 -1 4 97396

van rá szigorú előírás, hogy hánynak és milyen kategóriának kell lenni egy gépen ee-ből. a kategória határozza meg a maximálisan figyelembe vehető utasszámot meneküléskor az adott ajtón. a kategória egy csomó mindenből jön: szélesség, magasság, hozzáférhetőség stb. hiába tudsz a valóságban kétszer annyi embert átküldeni az ajtón vész esetén, azon csak a max. áteresztőképesség számolható el.  (a pilóták létrás ablaka is vészkijárat volt, amin lemásztak, de ott pl. csak max 9 fővel lehet számolni kiürítéskor és csak azokat számolhatod bele, akik meg tudják közelíteni)

 

aztán van még egy csomó más tényező, mint a folyosók száma, max székezhető utaslétszám, kell-e lépcsőzni, hány métert kell megtennie az utasnak a legközelebbi ee-ig stb. és az ajtók felének zárva maradása mellett (akár úgy is, hogy a legjobb kategóriások maradnak zárva) a többinek képesnek kell lenni a max utaslétszámot leengedni. leegyszerűsítve, ha minden feltétel klappol és egy gépen van 4 db "A" kategóriás ajtó, 110-es elméleti áteresztéssel, akkor az a gép max. 4/2X110=220 személyre (incl. crew) ülésezhető vagy több ee ajtó kell.

 

ez az elmélet, mindemellett a gyakorlatban is be kell bizonyítani önkéntesekkel (nem képzett mentősökkel), hogy az ajtók felének zárása mellett 90 percen belül leüríthető a gép.

 

ez a minimum, aztán a többi - gondolom - anyagi, szerkezettani, kihasználható tömeg, túlbiztosítás kérdése, hogy mit tesz még bele pluszba a gyártó. ahogy elnézem, a 30 méter körüli gépekben általában nincs a szárny felett (alatt) ajtó: SSJ, ARJ-21, MRJ-70, AN-148, ATR-72 a hosszabbakban meg van. de vannak kivételek, mint pl. a Bombardier A220-a amiben van, pedig rövid. sőt típuscsaládon belül is látok eltérést. pl. E170-ben nincs, a pár méterrel hosszabb, (de amúgy ugyan az) E190-ben van.

 

ezek az ajtó áteresztőképességi számok (pl. 110, 75, 55...) arra is jók, hogy laikusként megítéljük a felvételekről, hogy milyen ütemű a kiürítés. az SSJ-nek az ajtó mérete: 1.83 X 0.86. Ez egy "B" kategóriás ee-nek felel meg, azaz 90 másodperc alatt 75 embert kell legalább átengednie. ha azt látjuk a videón, hogy másodpercenként egy ember lejött a csúszdán (nem számoltam, csak tippelem), akkor ott profi volt a személyzet.

Előzmény: nullakettes (97371)