advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.03.29 0 2 346868

Hát, ez "attól függ". A szabályozás egyébként nemzetközileg is eléggé egységes ebben a tekintetben, a defenzív vezetést határozottan előírják (tehát reagálásra készen állva, "óvatosan" köteles mindenki vezetni), ahogy azt is, hogy balesetveszély esetén minden "emberileg elvárhatót" köteles megtenni mindegyik fél. Az nagyjából nyugodtan elmondható, hogy pl: fának hajtani semmiképpen sem vagy köteles még akkor sem, ha ezzel mást megölsz - de ha például a szakértői vizsgálat megállapítja, hogy olyan széles padka/leállósáv, vagy teljesen és beláthatóan üres szembesáv volt, ahol "kényelmesen", nyilvánvalóan önmagadat-járművedet nem veszélyeztető manőverrel is kikerülhetted volna a végül elütöttet, vagy megállapítják, hogy messze nem használtad ki a teljes fékerőt (magyarán nem nyomtad ki a szemét a féknek - egyébként ezért akarják a vészfék-asszisztenst is kötelezővé tenni) - akkor egy ABS/ESP rendszerrel rendelkező (tehát ma már MINDEN új...) autónál hiába is hivatkoznál arra, hogy féltél a kipördüléstől, megcsúszástól, valamilyen mértékű felelősséget megállapítanának - annyira, hogy ítéltek már el ilyesmiért többeket minálunk is.

 

Az sem érv egyébként ilyenkor, hogy nem voltál tisztában a járműved képességeivel, például nem is tudtad, hogy van benne ABS,ESP, vagy, hogy mi az - sőt, ez súlyosbító tényező, felkészületlenül ültél volán mögé...

 

De egy teljesen kiforrott önvezető rendszertől egyébként pont azt fogjuk elvárni, hogy olyan helyzetekben is képes legyen kalkulálni, amelyben az átlag, de akár átlag feletti emberi sofőr nem. Például képes legyen kiszámítani "real-time", hogy nem lesz képes a kisgyerekig lefékezni, de a padkára kormányozva a kocsiban keletkező kis károk mellett, személyi sérülés nélkül el tudja kerülni a gázolást, és hasonlókat.

 

Ám most újra, nem ez volt a kialakult vitaszálon a lényeg, hanem az, hogy itt és most akarnának olyan korlátozó-felügyelő rendszereket bevezetni igen rövid időn belül kötelezően - amelyek jelenleg közel sem tekinthetők kiforrottnak, és teljesen hétköznapi helyzetekben is hülyeségeket döntenének, felmondanák a szolgálatot. Pont arról beszélünk, hogy ezt nem szabad akarnok módon csinálni - amit te nem nagyon akarsz megérteni, te a belsőégésű motort is betiltanád és az EV-t kötelezővé tennéd, teljesen figyelmen kívül hagyva, hogy az EV akkui még most is igen távol állnak a kiforrottságtól/megfelelőségtől, és, hogy a jelenleg egyáltalán gyártásba vihető/vitt EV-k a felhasználók nagyobbik hányadának teljesen használhatatlanok lennének még akkor is, ha az ár kérdéskörét még elő sem vettük... Mert azon aztán a felhasználók 90%-a számára elhasalna a dolog...

 

Miközben eléggé fölösleges púposkodás, ugyanis nem a korszerű személyautók a valóban problémás emissziós források, és a mostani technológiai háttér mellett a teljes EV-re átállás végül az is lehet, hogy nem, hogy nem javítana, de még rontana is a globális emisszión - ez most még csak egy szellemi maszturbáció...

Előzmény: Auralianus (346864)