Chabs Creative Commons License 2019.03.24 0 2 15954

Udv Urak,

 

Gondoltam megosztom itt a tapasztalataimat a legujabb projektemmel kapcsolatban amelyet a lenti video alapjan keszitettem el. Hatha erdekel valakit vagy esetleg valakinek a hasznara lesz...

 

Par szoban magamrol: elso H0-as vasutmodell asztalomat epitem, rengeteg hibat kovettem el - a rengeteg olvasas es utanajaras ellenere is de ugy gondolom ezekbol tanul az ember. Sajnos nem tudok Nemetul viszont az angolt masodik anyanyelvemnek tekintem igy 99%-ban Britt ill. Amerikai/Ausztral forrasokbol epitkezem - ennek vannak elonyei es hatranyai is. A lentebbi video is egy Britt uriembertol szarmazik - egyik kedvenc modellvasut YouTube eloadom: Everard Junction.

 

https://youtu.be/-BihTpFUSGM

 

Mindenkepp szerettem volna az asztalomra egy leharcoltabb allapotban levo depot-t epiteni a megfelelo bebetonozott vaganyokkal. Ehhez tobb modszer is letezik, tobbek kozt:

 

1: Lehet kapni elore gyartott muanyag villamos sinekhez keszult betonlapokat (Auhagen) amelyek a megfelelo festes es koszolas utan nagyon esztetikusan tudnak kinezni. Egy gond van veluk: en csak egyenes szakaszokba ultetheto modulokat lattam eddig igy ives sineknel ez nem vagy csak nehezen hasznalhato.

 

2: Vekony falap ill. kartonlapokbol is szoktak hasonlot kesziteni. Hasonlokepp mukodik mint az eloregyartott muanyag elem, talan valamivel gazdasagosabb de sokaktol olvastam, hogy nem tul idotallo es nem a legszebb megoldas a kartonra/fara nyomtatott betonminta es a koszolasnal is ovatosan kell banni vele.

 

3: Valamilyen kitolto anyag (glett, fuga, gipsz stb) segitsegevel "korbebetonozzuk" a vaganyokat. A fenti video ezt hivatott bemutatni es en is ezt a modszert valasztottam. A 3 modszer kozul talan a legnehezebb, legtobb turelmet igenylo es minden bizonnyal a legtobb kosszal jaro eljaras de erdekes es (velemenyem szerint) szep vegeredmenyt lehet elerni vele. 

 

Mielott barki belekezdene a fenti video megvalositasaba (es itt leginkabb a kezdokre gondolok mint jomagam is) azt azert erdemes tudni, hogy nem veszelytelen a dolog es igen gyorsan hasznalatlanna lehet tenni a palyaszakaszt ha az ember nem megfeleloen jar el. A fenti video nagyon reszletesen es jol elmagyarazza minden szakaszat a folyamatnak igy en csak nagyvonalakban vazolnam az eljarast ill. a sajat karom/szerencsetlenkedese alapjan szeretnem egy par dologra felhivni a figyelmet.

 

A beton alakjanak a megalapozasa ugy tortenik, hogy gyufa/nagyobb hus fapalcika segitsegevel "korbefalazzuk" a palyaszakaszt amit szeretnenk betonba onteni. Szerintem a gyufa kisse maceras mert magassagra nem pont olyan magas mint amit szeretnenk es ezert 2-ot kene osszeragasztani de persze ha valaki nem szeretne pontosan a sinkorona tetejeig betont onteni akkor egy szal gyufa is megteszi. Nekem a grillpalcika tokeletesen bevallt mert pont akkora a magassaga mint amekkorat szerettem volna es hosszu is igy viszonylag par darabbol meg tudtam oldani az ontoforma kialakitasat. En a grillpalcikakat kis pillanatragasztoval rogzitettem, hogy helyben maradjanak.

 

Miutan megvan az  ontoforma onthetjuk az anyagot a sinekre. Itt par dologra erdemes odafigyelni. En toltoanyagkent Dulux Multifiller-t hasznaltam. Ez elvileg 1cm-es resek kitoltesere szolgal igy nem volt problema a beton magassagaval sem a szaradassal. Egy ejszaka alatt megkotott. A teljes kotes elott mindenkepp erdemes egy pengevel elvalasztani a kitolto anyagot a fa kerettol ugyanis teljes kotes utan ez nagyon problemas lesz. Amikor mar kicsit megszilardult az anyag egyszer-ketszer erdemes pengevel korbemenni a keret es az anyag kozott es teljes szaradas utan nem lesz problema a keret leszedesevel. Amit szinten erdemes megcsinalni az egy rosszabb/nem hasznalatos vagon vegigfuttatasa a sineken, hogy egy kezdeti nyomvonalat bevessen az anyagba a kerekkarimanak...

 

... es akkor itt kezdodik a dolog erdekes resze. A fenti video azt mondja, hogy ha megvan egy kezdeti nyomvonal a kitolto anyagban akkor szaradas utan egy vagokorongal konnyeden vegig lehet menni a sinszal menten, hogy egy melyebb "rest" vagjunk a mozdonyok nyomkarimajanak. Nos azert ezzel erdemes nagyon ovatosan banni. A fenti videoban az uriember egy kisebb Dremel-t hasznalt. A vagokorongot "beakasztotta" a sinkorona ala es a korong "magatol vegigszaladt"a sinszal menten. Ez jol hangzik de a valosagban nekem nagyon nem igy mukodott. Lehet az volt a problema, hogy en egy nagyteljesitmenyu Dremel-t hasznaltam es tul nagy volt a fordulatszam de nekem a korong folyamatosan leszaladt a sinszalmenti nyomvonalrol es sok helyen belement a sinkoronaba, jokora darabokat kivagva abbol... Nekem ebbol kifolyolag egy nagyon hosszu folyamatta vallt a projekt mert sok idot azzal toltottem, hogy a sinkoronaban keletkezett karokat kicsiszoljam/helyrehozzam ami rendkivul bosszanto es nehez is. Sok-sok orat toltottem csiszolassal es polirozassal emiatt. Szemely szerint nem tartom a legmegfelelobb megoldasnak a vagokorong hasznalatat a nyomvonal kialakitasahoz, kivalltkepp ives szakaszoknal. Ha ujra kezdhetnem akkor valoszinuleg vekony fadarabokat raknek a a sinszal es a beton koze, hogy ne kelljen egyalltalan vagokorongot hasznalni utana - persze ez sem egyszeru mert a kis fadarabok nem maradnak a helyukon es ezeket leragasztani sem tudjuk. De legalabb is semmikepp nem probalkoznek a "beakasztom a vagokorongot a sinkorona ala es majd a korong szepen vegigszalad" modszerrel mert ha megszalad a korong akkor kart okoz. Szepen lassan, turelmesen, aprolekosan lehet vagorongozni is de nagyon odafigyelve - a masodik vagaynban mar nem okoztam annyi kart...

 

A masik amire erdemes figyelni az a beton magassaga. En sinkoronaig huztam fel a betont de ennek van egy oriasi hatranya: sokat kell csiszolni es igazgatni szaradas utan, hogy a sinkorona kicsit a betonfelszin felett legyen es a mozdonyok gond nelkul tudjanak futni rajta. Ha a beton erinti a sinkoronat es picit is a sinkorona felett van bizonyos reszeken akkor azonnal gondot okoz. Csiszolni mindenkepp kell a kitolto anyagot szaradas utan a szebb felszin kialakitasa erdekeben de nem mindegy hogy mennyit es mennyit kell kulon a sinkoronak mellett aprolekosan csiszolni, hogy azok szepen a betonfelszin felett fekudjenek. Nalam sajnos mind a 4 sinszalnal kulon kellett kivul es belul is aprolekosan csiszolni a betonfelszint, hogy ne okozzon gondot. Nem volt eleg csak egyszer atmenni egy rezgocsiszoloval az egesz feluleten. Kezicsiszoloval nagyon neki sem erdemes menni a feladatnak. 120-as papirral vegig lehet menni a teljes feluleten beleertve a sinkoronat is. Ez nyilvan ideeglenesen szetkarcolja a sinkorona felszinet de egy 1200-as vizes csiszolopapir minden  karcot gyonyoruen kiszed. En a 120-as papir utan a sinradirra rafeszitettem egy 1200-as papirt es kezzel mentem vegig a 2 vaganyon. Gyonyoruen kiszedett minden karcot ill. lepolirozta a sinkoronat.

 

A vegerdemeny itt lathato:

 

http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=420IMG_0572.jpg

 

Biztos vagyok benne, hogy messze nem egy profi vagy akar szep munka de mint elso probalkozas en elegedett vagyok vele. :-) Termeszetesen barmilyen kritikat nagyon szivesen olvasok! Ill. ha barki szeretne tobb/jobb minosegu kepet, szivesen toltok meg fel!

 

Koszonom!