etomcat Creative Commons License 2019.03.23 -2 1 25429

> Az utak kellenek a gazdaság fejlődéséhez

 

Ez már lejárt lemez, az utolsókat rúgó német-amerikai autóipari lobbi mantrája. Tolják ugyan a villany-akkus autókat újabban, de az alapvető problémát azok sem tudják megoldani, miszerint: 1db 1,5 tonnás (Amerikában 2-3 tonnás) súlyú, 5x2 méternyi helyet elfoglaló autóban átlagosan 1,55 személy ül. Ráadásul ez az arány minden évben csak tovább romlik a féktelen individualizmus terjedésével, újabban már férj és feleség sem ül ugyanabba a kocsiba, mert ciki.

 

Tehát egy mázsa élő hús elszállításához 1 tonna fémet kell személygépkocsi címén legyártani, ami aztán 10-12 év múlva megy vissza tragacsként a kohóba. Ez nem fenntartható - a belsőégésű vagy villany hajtási módtól függetlenül sem - mert annyi fém és kohó energia a világon nincs, hogy mind a 7,2 milliárd földlakónak jusson személyautó. Márpedig Kína és India (csak ők össz. 2,6mrd fő) nem fog többé belenyugodni, hogy ők gyalog-biciklivel járjanak, míg az amcsik és az európéerek autóval. Amikor elfogynak a nyersanyagok, erőforrások, na akkor 3VH lesz.

 

Egyértelmű, hogy ha a bolygó élni akar, akkor a személyautó által jelképezett, végtelen pazarló individualizmust vissza kell szorítani, nagyarányú közösségi közlekedésre van szükség. Nem igaz, hogy ez lehetetlen lenne, lásd pl. Japán egy fejlett és gazdag kapitalista ország, de ott csak viszonylag keveseknek van autója, viszont sok vasútjuk és busz hálózatuk van.

 

Ezzel egyidejűleg a közúti kamionos fuvarozást és a sok tonna számra kerozin-égető repülést is vissza kell szorítani, a nagyságrenddel energia-takarékosabb vasút vissza kell kapja a rendszerváltozás előtti jelentőségét (plusz nagyarányú vasúti villamosítás kell).

Előzmény: . kata31 (25417)