HG. Creative Commons License 2019.03.19 0 2 127729

A menetrend sűrítésének munkaerőpiaci gátjai is vannak: manapság jó, ha egy garnitúra fix személyzet kiállítható minden hajóra, és nem lehet őket reggel 8-tól este 23-ig dolgoztatni (amit egy korán induló, és este bulihajóként végző nagyhajó igényelne).

 

Ezzel együtt tény, hogy a szezonalitás miatt a balatoni hajók üzemeltetésének magas az üzemórától többé kevésbé független fix költsége. Ergo a közgazdaságtani racionalitás azt mondaná, hogy minden hajó pörögjön nappal minél többet, mert a plusz járatok határköltsége szinte csak a plusz üzemanyag és személyzetbér, míg a határbevétele a jegyár bevétel, ami utóbbi már egészen kis számú utasnál is meghaladja a határköltséget.

 

Igen ám, de míg az üzemanyag fix áron, és úgymond korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, úgy a személyzet sajnos nem, illetve nem dolgoztatható korlátlanul. Gyanítom, hogy ez is szerepet játszik abban, hogy sok járat már csak 10.00-kor indul.

Előzmény: Ádám Várkonyi (127718)