[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.03.13 0 0 86

Az Új-Zélandi Waikane Zenei Társaság 2019. február 17-i délutáni koncertjéről számolt be Lindis Taylor az alábbiakban: https://middle-c.org/2019/02/direct-from-nelson-denes-varjon-and-izabella-simon-in-singular-absorbing-solo-and-duet-piano-music/

 

(A kritikus már egy korábbi, Nelsonban megtartott Várjon-szólóestről is írt, ld. lejjebb!)

 

Várjon Dénes és Simon Izabella nagyszerű, maximális figyelmet érdemlő négykezesei és Várjon Dénes szólója

 

Műsoruk:

Kurtág György két Bach-átirata négy kézre (1985):

  • Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (=Isten ideje a legjobb idő; Gyászszertartásokra;

    BWV 106, kantáta, legkésőbb 1708)

  • O Lamm Gottes, unschuldig (=Isten báránya, akit ártatlanul keresztre feszítettek);

    BWV 618, korál, kb. 1714/1715)

Schubert: Lebensstürme (=Az élet viharai; a-moll, D 947, 1828)
Debussy: Petite Suite (=Kis szvit, 1889)


Beethoven: B-dúr szonáta (op. 106, Hammerklavier szonáta, 1818)

 

Helyszín: Waikane - Memorial Terem

 

Ezt a koncertet a Nelsonban tartott Adam Zenei Fesztivál és a Waikane Zenei Társaság megegyezése alapján rendezték meg, és nagyon örültem, hogy meghallgathattam őket, mert bár a Nelsonban töltött öt nap alatt négyszer voltam Várjon hangversenyén, amikor a Hammerklavier szonátát és Beethoven utolsó szonátáját (op. 111) is  játszotta, illetve egyszer a házaspár közös fellépését is meghallgattam a Kis szvittel, de a mostani műsoruk első három számát tartalmazó koncertjükön nem lehettem ott.

 

Kurtág Bach-átiratai

A kortárs magyar zeneszerzőnek, Kurtágnak, jelentős inspirációs forrása volt Bach, és több átiratot készített koráljaiból. Nem ismertem ezeket, és így megbocsátható, hogy a két kettőst hallva, nem tudtam, ki ez a zeneszerző, aki ezen átiratok bevezető szakaszaiban olyan rejtelmeket tárt fel, amelyekről tényleg nem jutott rögtön eszembe Bach. Hangzásuk inkább a késő 19. századi zene hatására utalt mind harmóniailag, mind az előadók artikulációjában és dinamizmusában. De a belőlük kiérezhető bachi melódiák annyira meggyőzőek és logikusak voltak, hogy lassan világossá vált az ihlető és kifogástalan forrás. Az első átiratban (Gottes Zeit...) a basszust játszó Várjon kezdett, és őt követte a szoprán szólamot zongorázó Izabella. Habár a két zongorista játékának ritmusa és zenei karaktere feltűnően hasonló volt, az ejtett ámulatba, hogy az első és a második rész mennyire különböző volt. A másik korálban Izabella játéka lenyűgöző volt, és hangjai annyira tiszták és harangszerűek voltak, mintha ismerné a titkot, hogyan lehet a zongorával orgonasípokat utánozni. Másokat is megdöbbentett ez, és az volt a véleményünk, hogy a hatást úgy érte el, hogy a billentyűket nagyon finoman nyomta le, és igen érzékenyen lenyomva tartotta, ezzel a kalapácsokat egy bizonyos helyzetben tartotta a húrokon.

 

Csodálatos előadás volt, elmélyült meditációs hangulatba kerültünk a rendkívül érdekes ellenponttal. Mindkét darabban lenyűgöző volt Bach jelenlétét érezni, bár egyértelműen XX. századi volt a zene.

 

Schubert: Az élet viharai

Határozottan érezhető volt, hogy ezzel a négykezessel a Kurtág-átiratok és a Schubert-mű közötti eltéréseket és hasonlóságokat kívánták kifejezni, emiatt is kérték az átiratok után mellőzni a tapsokat, ezáltal is kiemelve a váratlan kapcsolatokat, és ez a hallgatóságnak, nekem is, határozottan érezhető volt. Nagyon felszínesen nézve, mindkettő hasonló lelki és érzelmi hatást váltott ki. A súlyos nyitó akkordokkal történő szerzői figyelemkeltés nem annyira jellemző Schubertre, de a rá következő lírai epizódokban az anyag letisztul, majd a következetesen jelentkező drámai szakaszok és a kidolgozás néha igencsak bonyolult részei azt sugallják, hogy Schubertre hatottak Beethoven komolyabb és intenzívebb zongoradarabjai.

Feltételezhető, hogy ez a mű egy két zongorára tervezett szonáta első tétele lett volna, amit jól mutat a darab szerkezete és zenéjének súlyossága, különösen a megragadó első téma többszöri visszatérése. Ennek a darabnak a bemutatása is rendkívül hiteles és meggyőző volt.

 

Kis szvit

Ennek a négykezes műnek inkább a különböző hangszeres átiratai ismertek, és megállapítható, hogy a többi 19. század végi francia zongoradarabokhoz, illetve Musszorgszkij Egy kiállítás képei című művéhez hasonlóan, a zenekari átiratok érdekesebbek, sőt izgalmasabbak az eredeti zongorás változatoknál. A második tétel (Cortége, azaz Ünnepi Menet) izgatott tánca és a Balett mókás, őszinte zenéje tökéletesen illett a zongorához, különösen akkor, amikor a négy kéz egyszerre fejezi ki a mondanivaló teljes súlyát vagy éppen könnyedségét és színeit.

 

Ennek az eredeti zongorás változatnak az örömteli újra felfedezését a tehetséges és inspiráló kettős káprázatos és hatásos játéka eredményezte.

 

Hammerklavier

A szünet után aztán Várjon Dénes egyedül maradt a Beethoven-szonátával. Mostani véleményem a korábbi – az itteni Steinway zongorával szembeni – Fazioli hangszeren való megszólaltatáshoz bizonyos szempontból hasonló, bár szerintem ezen a zongorán bensőségesebben, talán könnyebben volt kifejezhető a líraiság és az átláthatóság, emiatt most nem említem a korábban érzett jelzőket mint „viharos”, „féktelen”, „vad”, „lázadó”.

Az itteni előadás gyorsasága, energiája és ereje, valamint az érzelmek és hangulatok gyors változásai és az ütemről ütemre érződött dinamikai kontrasztok most is megbabonázták a közönséget. A hallgatóság elvárásainak megfelelő finom játékosság időnként meglepő volt, például a han gok Scherzo végi szellemes elenyészése. Hasonlóan a kötekedésekhez, a megszakított gesztusokhoz, amelyek megragadták a hallgatókat a lassú tételben.

Egyedül az utolsó tételben köszönt vissza leginkább a féktelenség, a durvaság és összevisszaság, a váratlan - bár már ismerős – megállás a tétel közepén, valamint a klaviatúra erőteljes lerohanása felülről lefelé, és itt teljesen a Nelsonban hallott izgalmas és kimerítő interpretációval szembesültem.

 

És – miként Nelsonban is – telt házat vonzott és hatalmas tapsot kapott az előadás.

.

xxxxx

.

Nem tudom, volt-e ráadás a kimerítő játék után, de itt megengedhető néhány darab az említettekből:

.

BWV 106: https://www.youtube.com/watch?v=2K42gs0Qmg0

BWV 618: https://www.youtube.com/watch?v=KgOdnBA1nzQ

.

Kis szvit: https://www.youtube.com/watch?v=JSO8Z6YmZtY