Tuzorke Creative Commons License 2019.03.11 0 1 379

Sziasztok! Moszkva Tömegközlekedés

   Én elégedett vagyok vele. Lehet utazni vonattal, hajón, elektricskán, buszon, villamoson, trolin, egysínűn, drótkötélpályán és a metrón is attól függően, hogy éppen mihez van kedved, de akár bringázhatsz is egyet a belvárosban. Mi kell még? A jegyárak is barátságosak, kis színes papírkártyákat lehet venni a pénztárakban, vagy a sofőröknél egységes áron és azokat kell odanyomkodni a járműveken elhelyezett automaták oldalán látható sárga körökhöz. Megszűnt a tekerős korlát az első ajtóknál, most már bármelyik ajtón fel lehet szállni. Az idei áremelés és pár bérlet kivonása után az alábbi lehetőségek maradtak:

- Egységes vonaljegy 1 - 2 - 60 útra 55 - 110 - 1.900-Rub-ért

- Egységes bérlet 1 - 3 - 30 - 90 - 365 napra 230 - 438 - 2.170 - 5.430 - 19.500-Rub

- Egységes bérlet 1 naptári hónapra 2.770,-Rub, maximum 70 utazás erejéig

- Egységes bérlet 90 percre 59,-Rub többszöri átszállással

- Csak felszíni közlekedésre jogosító TAT (Troli, Autóbusz Tuja) jegy 1 útra 45,-Rub, ugyanez 30 napos bérletben 1.140,-Rub

Ezen kívül fizethetsz mobileszközökkel, vagy mindezeket felrakathatod a helyiek között nagyon népszerű Trojka kártyára is, ha nem akarsz annyit szemetelni. Azt kell tudni róla, hogy 50,- Rub a kiváltási ára és vissza is adhatod, ha már nem kell. Rá tudják tenni neked a vonaljegyeket is, meg a bérleteket is és még egy csomó másra is használható. Dobhatsz rá pénzt például csak úgy „Кашилок" (kasilok pénztárca) üzemmódra is, így akár öt évig is eláll rajta, ha nem használod fel előbb. Először a fix utazásokat fogyasztja érvényesítéskor, ha mindegyik részen van pénz, aztán a kasilokot. A kasilokkal egy út 38,- Rub, de ha másfél órán belül többször is átszállsz, buszról metróra, vagy fordítva, akkor az első átszállás 21,-Rub lesz, a többi meg ingyenes, tehát 59,-Rub/1,5 óra. A metrón egy érvényesítéssel végigjárhatod az összes vonalat, ideértem a 14-es új metróra, az МЦК-ra való átszállást is. Itt ugyan elővárosi, légkondis, WiFi-vel felszerelt kocsikkal találkozol majd, de ne lepődj meg! Ez is a metró része, még akkor is, ha az átszállási pontokon ki kell jönnöd egyenesen az utcára. Kasilokos üzemmódban az érvényesítés után 7 percet kell várni, hogy ugyanannál a bejáratnál mégegyszer le tudd húzni a Trojkát, míg az egységes bérleteknél ez a várakozási idő 20 perc, hogy be ne engedd a fél várost. A kasilokkal több helyen fizethetsz is, például múzeumokban, koripályákon, helyközi vasúton, a libegőn, vagy bérelhetsz vele akár bringát is, de van a kombinált Trojka/Sztrelka változat is, amivel még felszállhatsz a helyközi buszokra is. A dizájnra is figyeltek az alkotók, a hagyományos, kék trojkás kártyák mellett láttam már tigriseset is, de van belőle kulcstartó, gyűrű, matrica ... stb., az enyém például egy karkötő.

- A Trojkáról tudj meg többet itt: https://troikarta.ru/

- A távolsági  menetrendeket nézegesd itt: https://www.tutu.ru/,

- A helyi felszínit itt: http://www.mosgortrans.ru/routes/,

- A metrót meg itt: http://mosmetro.ru/metro-map/ 

Az ellenőröktől ne parázz! A vasútállomásokon, reptereken átvilágítanak minden csomagot, ez természetes, de a metróban, áruházakban is vannak ilyen gépek több helyen, fémdetektoros kapuk, meg kézi keresős biztonsági őrök. Teszik a dolgukat, gyorsan végeznek, nincs értelme szívózni velük! A metróban csak a bejáratoknál vannak figyelő emberek, ha bejutottál egyszer, akkor lent már nem fogsz ellenőrrel találkozni, senkit nem érdekel hogy kerültél oda. A felszínen viszont gyakran jönnek kis műszerrel a nyakukban, ami kimutatja, hogy mikor érvényesítetted a jegyedet. A büntetés azt hiszem 1000,-Rub, ha nincs érvényes jegyed és 2.500,-Rub, ha más, névre szóló kedvezményes szoc kártyájával kapnak el. Ne költs feleslegesen és érezd magad jól!