Pályaőr Creative Commons License 2019.02.19 -1 0 40920

A Villamosok / Trams FB-oldalon Ruttkay József képeit ajánlották, de még nem jutottam el odáig, konkrétan melyikre gondoltak.

Hanem... történészek mondják, sose gondolkozzunk azon, mi lett volna, ha... mert hát nem lett, különben is akkor a dolog ezer és ezer folyománya is másképp lett volna, és innen válna az egész követhetetlenné.

De csak itt, csak most az egyszer...

           

1. kép: 000064 1948. augusztus: Gépkocsivezetői tanfolyam gyakorlata.

 

2. kép: 000044 Gépkocsi javítóműhely, Budapest, 1948. július: Az USA háborús készletből kapott Weaponok (rajkocsik), tehergépkocsik, majd 1949 tájban megjelent Skoda jeep, valamint Rába és Csepel tehergépkocsik. [forrás: Katona Géza]

3. kép: 001328 Közlekedési riport, Gyöngyös, 1951. július 14.  (001329 a folytatása)

Jeepek, Weaponok, egy GMC, gyanúsan Csepel vezetőfülkével, mintha a Nagy Testvér elfeledkezett volna rólunk, mintha egy másik világ kezdene kirajzolódni, ahol nincs vasfüggöny, Szabad Nép-félóra, szűnni nem akaró taps...  

... na, de akkor lassan kiterjeszkedett volna fölénk az imperialista háló, láncos kutyák ólálkodtak volna a kertek alján, nem is tudom, mi lett volna jobb, mi rosszabb...

(A javítóműhely többi képén én nem látok se Rába, se Csepel tehergépkocsit, a Willys Jeepet pedig tudtommal a Škoda nem gyártotta.) 

Utoljára egy emlék, a '90-es évekből, Szabolcsból: jön szembe egy platós UAZ, égig rakva fával, a legtetején két favágó, mint utas. Pár perccel előtte előztük meg a rendőrautót (szabályosan!). Vannak dolgok, amik sohasem változnak.