[fidelio] mindegy Creative Commons License 2019.02.17 0 0 180

Az előzményben lévő sorozat második állomásáról, illetve az ottani koncertről ezt írta a Correo kritikusa:

.

http://elcorreoweb.es/cultura/leonskaja-lidera-un-schubert-de-antologia-BY5023030

 

A beszámoló címében a sorozatot fémjelző Leonskaja nevét emelik ki, míg a szöveg röviden az alábbi:

Az ott már szólistaként többször fellépő idősebb zongorista hölgy most fiatalokkal triózott, a csupán Beethoven és Brahms trióihoz hasonlítható - az egyazon évben írt - két monumentális Schubert-alkotásban.
Az első trió (D 898) könnyedebb, kedélyesebb, inkább bukolikus, a második (D 929) drámaibb. A két kiváló partner mellett Várdai játékának dallamosságát, finom líráját és szinte fennkölt, arisztokratikus stílusát említik, miáltal magas szintű előadást produkáltak.
Külön kiemelik az álmodozó lassú tétel bensőséges, titokzatos légkörét, a scherzo energikusságát, végül az allegro nyugodt hangulatát.
Schubert életének vége felé írta a másik darabot, benne dráma és reménykedés, amelyben a zongorista érzelmileg mély, magasztos szólama volt a meghatározó, míg az andante inkább elegáns és melankolikus (nem véletlenül lett népszerű Stanley Kubrick Barry Lyndon című kosztümös filmjében a többi klasszikuszenei betét mellett). Remekül érvényesült Várdai erőteljes és a hegedűsnő szenvedélyes játéka a scherzóban és a záró táncos allegróban.
Az elsöprő sikert Schubert 1827-ben írt B-dúr noktürnjével (D 897) hálálták meg, elegánsan és szellemesen, ahogy az utóbbi időben Várdaival és más társaival (Várjon Dénessel és Baráti Kristóffal 2016. 05.10-én) itthon is hallhattuk ezt a kedves zongorástrió-tételt.

.

 

.

Előzmény: [fidelio] mindegy (177)