Törölt nick Creative Commons License 2019.01.25 0 1 857

Hajótemetők sokfelé vannak Magyarországon is, Visegrád ill Esztergom környékén is, Csepelnél is és jó néhány helyen (persze ha kb két roncs ott van hagyva, az már nálunk ugyebár hajótemető) de nyilván óriás tengeri hajótemetők is vannak. (pl Gabonban vagy éppen Vlagyivosztok illetve Murmanszk és Arhangelszk környéke, ahol hatalmas tiltott zónák vannak a sugárzás miatt, hiszen a ruszkik lazán szanaszét hagytak kisebb-nagyobb, nem megfelelően kezelt, rothadó és szivárgó atomtengeralattjárókat is... persze van ott sok minden más, tehát nem csak vizi temetők ezek, hanem teherautók, harckocsik, meg ki tujda még mi minden hatalmas szennyező jármű és gép roncsai (de nem kevésbé szennyez a sok szétfolyt olaj, különféle vegyszerek és gázok.... sőt vannak területek, amíg konkréten évtizedek óta égnek... hely van bőven, jó messze van mindentől, nem izgatja az té orosz vezetést), ha valaki arra kódorog, a saját biztonsága érdekében amint észreveszik és azért elég jól figyelik a régiót (máris indul egy katonai autó érte), de nem ritkán már a holttestet találják csak meg, mert még a levegő is olyan szennyező... sokszáz négyzetkilométeres területen a legveszélyesebb roncsok "nyughelyén"... (melyek általában fjordokba, folyókra vannak vontatva eldugott helyekre, és nagy részük többé kevésbé el van merülve), az oroszok nem híresek a korrekt veszélyes (illetve egyéb) hulladék kezelésről....  és hát pl még Sri lanka partjainál is, meg másik száz és száz helyen a glóbuszon vannak tengeri hajótemetők.
Leteszik az öreg hajót amire nincs pénzük vagy nem éri meg felújítani, de még bontani sem és otthagyják, majdcsak lesz valami vele (és néhánnyal tényleg lesz, mert valakinek megtetszik elszállítja, felújítja, esetleg legalábbis elbontja és a vasat, acélt felhasználja stb)... de sok öreg, jobb sorsra érdemes, valaha gyönyörű hajó, csak vár ott a semmire, aztán tellik az idő megroggyan, meghorpadozik, lukadozik és szép lassan (vagy néha gyorsan hirtelen nagy robajjal) elsüllyed. Ha idióta módon sekély vízre teszik őket, akkor megfeneklik és kilátszik félig és eszi tovább az enyészet, a vízben gyorsabban. Ezek nem igazi roncsok a szó klasszikus értelmében, ezek temetett vagy parlagon hagyott kiszuperált hajók. De ilyen hajótemetőkben nem ajánlatos nagyon kódorogni és turkálni (mondjuk vadabb helyen eleve azért mert a parti őrség a valagunkba durrant), mert nagyon veszélyes helyek.
Az igazi, vérbeli, klasszikus roncs, az szintre mindig baleset eredménye; zömmel mélyebb vizekben van, sajnos a legtöbb esetben emberi tragédia emlékhelye, és ezek az igazi adrenalinbombák, főleg ha jó nagytestű hajó (volt), érintetlen és te találtad meg! Akkor aztán huhh... minden búvár valójában lelke mélyén vagy nem is annyira titkon erre vágyik (sőt akinek módja van rá, nyilván kutatja is őket). Persze természetesen nem kincsvadászatról, és fosztogatásról beszélek. Ha el is hoz valamit az ember egy ilyenből, ha volt olyan szerencséje hogy talált egyet, azt azonnal BEJELENTI, és a hatóságok eldöntik, hogy mi legyen... ez a helyes út...
Egy biztos, a víz alatti roncs sok esetben kevésbé veszélyes (ha nem vesszük a speciális merülés veszélyeit), mint a felszíni roncstemetői torzók. Mivel utóbbiba ha besétálsz a korrózió miatt, szinte minden dolog gyilkos csapda lehet. A víz alatt is vannak ilyen veszélyek persze, de a közeg és állag miatt is jóval kevésbé. Bár egy Titanic jellegűbe biztos nem mernék bemenni (nem is lehet egyelőre ugyebár, bár valami otromba nehézbúvárcuccal már talán, mint elefánt a porcelánboltba) ha vagyonokat adnának sem, akármilyen fejlett légzőkészülékkel, ami esetleg bírja (mert hamarosan biztos lesz (vagy már van is) ilyen, száraz ruhában, ami szintén extrém strapabíró és nem vízfelszínről nyilván, hanem tengeralattjáróról indulva, sem mernék bemenni a Titanicba, vagy a Bismarck, a HMS Hood és hasonló gigantikus roncsokba, amik mind nagyon mélyen vannak, bár nem korrodálnak annyira olyan mélyen és hidegben, fény nélkül, de 100 év alatt, illetve maga a baleset során már olyan állapotba kerültek hogy szinte bármi megölhet benne, egy rossz mozdulat és felnyársal valami beszakad valami, beszorulsz stb... (a hadihajókban, még lőszerek, robbanóanyagok is vannak itt-ott ugyebár); ugyanígy a Princ Eugen is brutális durva, pedig az meleg, sekély vízben van (nem baleset miatt süllyedt el kivételesen), irdatlan nagy hadihajó, nem elég, hogy szinte bármerre fordulunk halálos veszélyek lesnének ránk, ha bemennénk; még radioaktív sugárzás is van benne valamennyi a mai napig... 

Viszont a Szent István Csatahajó 60-90 m mélységben az Adrián, na abba szívesen bemennék, de az meg tilos... https://hu.wikipedia.org/wiki/SMS_Szent_Istv%C3%A1n
Be kell érjük a Baron Gautsch-al, amit az Adria Titanic-jának is csúfolnak, bár fele akkora kb mint a Szent István, tehát azért nem egy aprócska, viszont teljesen stabil intakt gyönyörű roncs, viszonylag sekély vízben... azt fizetőképes búvár, aki ad magára, nem hagyhatja ki, hogy legalább egyszer körbe ne ússza (a behatolás viszont már technikai merülés, azt csak megfelelő képzettséggel szabad nyilván)
De van sok nagy hajóroncs, amit még nem találtak meg, csak azt tudják, hogy valahol errefelé meg arrafelé tűnt/süllyedt el... Na egy ilyen felkutatása és megtalálása, az ám a jó buli... (persze sok esetben szomorúan lehet konstatálni hogy már fosztogató kincsrablók meggyalázták.... Szerintem nyilván csak a jó nagyok az izgalmasak, legalább legyen 70-100 méter hosszú, én azt mondom)... na jó mondjuk egy 50 méter körülit sem utasítanék vissza ha valaki expedícióra hívna hozzá...

Előzmény: GOLAZ111 (856)