Bzmot332 Creative Commons License 2019.01.01 0 0 49956

(Tudom hogy egy hónapos a kérdés, de azért diliből válaszolok rá én is :D )

 

Fontos azt azért figyelembe venni, hogy az openBVE felett csúnyán eljárt az idő és ezt a kérdést nem hagyhatjuk figyelmen kívül.

Hiszen mit is látunk az openBVE személyében? Hát egy programot, aminek a grafikája finoman szólva is elég kezdetleges, időjárás, fények, árnyékok sehol, és nem is lehet csinálni (a kamu eső modellek meg esőcseppek a szélvédőn elég messze állnak a jó megoldástól). Elég nagy meló egy látványos pályát csinálni, és nem akarom megsérteni senkit se ezzel, de ahogy nézem ezzel még 2018-ban se foglalkozott túl sok ember. Pedig rendes fotótextúrákkal ellátni a tereptárgyakat és nem paintes aszfaltot meg a BVE2-es fákat, utakat, kocka járműveket használni annyira nem nehéz, mégis ezek szerepelnek az összes "új" pályában is. Bakker, még a sínek is darabosak és megtörtek a pályákon, pedig erre már vagy 9 vagy 10 éve létezik megoldás az ObjectBender képében. Tisztelet a kevés kivételnek természetesen.

 

Igazából a járművek fizikájának sincs köze a valósághoz, nem is lehet módosítani se azt. Sebességgel és motorárammal arányos villamosféket nem nagyon lehet csinálni. Olyan léptetős vezérlést, mint ami a metrókban van/volt meg a HÉV-ekben, szintén nem. Több fékrendszer se lehet, csak egy, ennyi. Igazából a járművek jönnek, mennek, megállnak, ennyi. Minden ami ezen felül van (fények, áramszedő, beüzemelés), az mind extra külső programrészekkel, plugin-okkal érhető csak el. Hangokat se lehet se kényelmesen, se valóságosra megcsinálni (úgy értem mi, kétféle motorhang lehet összesen, ebből kihozni egy modern szaggatós hangzást lehetetlen).

 

Ezzel szemben itt van pl. a LOTUS. Saját magad írhatod meg a jármű működését, az utolsó elfekvő kezelőszervig. Kell hozzá tudni programozni és ennyi. Nem túl nagy erőfeszítések árán le tudtam szimulálni az ezresben a nagyjából valósághű villamosfékezést (ha nem pontos, az már csak az én ismereteim hiányából fakadhat, nem a program hibájából, igaz próbáltam a Danka-féle villamosos könyvből a legtöbbet kihozni). Van külön légfék, kerekes kézifék, sínfék. Elektromos rendszer, csatláson keresztül átmenő és ki-be kapcsolható feszültség. Ha akartam volna még a motorselejtezést is lescriptelhettem volna egy tucatnyi programkódból. Vagy az olvadóbiztosítékokat. Ilyet az openBVE-ben szinte sehogy, vagy csak nagyon nehezen tudnál csinálni (külön plugin). Itt meg tudni kell hozzá nagyon minimálisan programozni pascal-ban és ennyi (igazából csak C-ben tudok én is, de ezen a szinten annyira nincsen különbség).

 

OMSI dettó (igaz az nem kötöttpálya), az openrails az MSTS nyomdokain szintén zenész (bár ott se valami jó a fizika, sebességérzet nulla, és köze 20 év után is ott tartunk, hogy csak nem rég óta lehet 3D fülkét csinálni, olyan járműből meg van 2 magyar jármű, az MDmot meg a 424 és ennyi). A Zusi más tészta, az se szép (bár nagyon sokat javult), de legalább hihetetlenül részletes. És akkor még a TANE-ről nem is beszéltünk.

 

 

Szóval ott tartunk, hogy van egy program, ami ronda, egyáltalán nem fut jól (egy komolyabb MSTS-es modelltől elég könnyen letérdel az egész, az MSTS meg egy 18 éves program...), nehézkes hozzá bármit is szépre csinálni. A konverter programok aranyat érnek, de szerintem túl későn érkeztek meg - ha még akkor lett volna lehetőség már SKetchUp-os dolgokat berakni az openBVE-be, amikor még ment a szekér (7-8 éve), most lehet egészen máshol tartanánk. Tudom hogy az openBVE ingyenes program, a többi meg nem (bár az MSTS talán ha ezer forintba kerül manapság), de egy ilyen mértékű elavulásra és nem fejlődésre ez sem magyarázat már.

 

 

 

 

 

És akkor jön az amit Bvemetró(ék) írt(ak), hogy ezek után nagy nehezen összehozol valamit, amibe szíved-lelked beletetted, aztán jönnek a vérpistikék, lehányják egy paintben rajzolt csiriviri festéssel, és orrba-szájba küldözgetik egymásnak a művüket. Az hogy te mint készítő mit gondolsz, másodlagos szempont, mert hiába írod le, hogy te a gányolásra nem bólintasz rá, akkor elkönyvelnek befásult kakaskának, meg hogy milyen gonosz vagy. Hát köszönöm én is (tudnék nem keveset idézni a FB vagy a YT kommentekből, én se értem hogy van ennyi türelmem hozzájuk).

 

Én az openBVE-s időkben nem is igazán tapasztaltam meg azt, ami már akkor sújtotta Bvemetróékat, de amióta OMSI-zok/tam, azóta engem is utolért ez a fajta sz.rtenger (sajnálom, nem tudom máshogy megfogalmazni), amit a kis taknyosok ránk szabadítanak. Nem értik a NEM szó jelentését, akkor is kiadják a gányolásukat, ha nem adsz ki valamit az a baj, ha kiadod de nincs kész az a baj. Leírod tisztán és világosan hogyan működik, de ők képtelenek lenyomni két gombot a jó sorrendben, akkor te vagy a szemét, ha nem válaszolsz mindenkinek egyesével hogy miért nem működik nála. Rágják a füledet folyton, hogy de ezt meg azt csináld meg (valamikor jött valaki azzal hogy csináljam már meg az egész 923-ast az OMSI-ban, hisz megvan már 2km nagykörút, én meg így néztem magam elé, hogy persze, a város leghosszabb buszjáratát a 60 megállójával majd a te kedvedért megcsinálom). Ha meg nem adsz engedélyt a fentebb említett okok miatt arra, hogy más nyúljon bele a pályádba/járművedbe, megint te vagy a szemét, és ugyanúgy csinálják tovább.

 

Ez egyszerűen szörnyű. Én elég sokáig válaszolgattam a legdebilebb kérdésekre normálisan, szájbarágósan. Most már ott tartok, teljesen hidegen hagy, ki mit gondol, csinálom magamnak a cuccokat, annak a pár tucat embernek a véleményére adok akik szerintem jó minőségben dolgoznak vagy legalább nem teljesen retardáltak, nekik elküldöm. Ha kedvem tartja kiadom a cuccokat egy vaskos leírással együtt, aki nem tudja működésre bírni, így járt, ha nyafog, törlöm a kommentjét.

 

 

 

 

És ez csak a személyi vonatkozása ennek (gondolom nem vagyok egyedül). Aztán ott vannak a triviálisabb okok is, mint hogy valaki anno iskolás volt, most meg egyetemista, családja van, dolgozik, a sok teendője mellett haverokkal összefutni sincs ideje, nem hogy valami programhoz tákolni dolgokat, órák hosszat a gép előtt ülni azért, hogy utána lefikázzák amit csinálsz, semmibe vegyék a véleményedet, és szétgányolják a munkádat. De még ha van időd is rá, meg talán kedved, akkor is könnyen belefásul az ember és beleun.

 

Meg aztán, ami azt illeti nem is nehéz ráunni a BVE-re (játékra és készítéshez egyaránt), hiszen ha végignézem mi van az openBVE-hez, azt kell hogy mondjam, elég karcsú a felhozatal. A legélvezhetőbb tartalmat még mindig Bvemetróék immáron több mint 10-15 éves metróvonalai jelentik, és nem csak azért, mert ennyi idő alatt egy szerencsétlen programhoz se készült el viszont. Ennyi idős a pályahálózat, mégse javult azóta sem a pályák általános minősége semmit se, sőt (ők legalább lefotózták az állomásokat és vették a fáradtságot, hogy akkurátusan lemérjék a tereptárgyakat, a vonalvezetést; egy 2008-as 256x256 méretű textúrára nehezen orrol meg az ember, de az már szánalmas, hogy 2018-ban is ekkora képeket használunk épületekre).

 

Villamospályák közül ott van a 2-es meg 14-es villamos, ami felett szintén eljárt az idő, és ennyi, ami a valós vonalakat illeti (fiktív vonalon ott van még Mamutse...akarom mondani Zaigron Szigetújfaluja mint tényleg pofás pálya, meg a szinte csak BVE2-es modellekből építkező Menvár hálózat). Jó tudom, ki lett adva most a 12-es egy még nem befejezett szakasza, meg gőzerővel készül egy jó pár valós vonal. Amik tök hangulatosak, és tényleg látszik rajtuk hogy próbálják jóra megcsinálni őket, de közben meg az utak iszonyatosan szögletesek (két méterre fut a síntől, de a kanyar 1 töréspontból áll), rakás helyen a régi BVE2-es modellek köszönnek vissza (nem csak a Leventéék pályájára gondolok, és ezt az egészet nem személyes sértésnek szánom). Semmibe se kerülne szépen lemodellezni SketchUp-ban egy kereszteződést, egy épületet, mégis a szögből fotózott textúrák és szögletes tereptárgyak adják az új pályák gerincét, és akkor még a jobbik lehetőséget mondtam, mert legalább nem 20 éves modellek köszönnek vissza.

 

Nagyvasúton aztán mi van? Vannak a régi BVE-s pályák, van a készülőfélben lévő 30/30a meg a foltozott Ftrain, és ennyi. Külföldi vonalon van pár nagyon kiemelkedő pálya (Genova, First Brno), de ezek is tíz évesek elmúltak, azóta talán ha 2 említésre méltó pálya jött ki.

 

A program se fejlődött sokat. Útvonalválasztás, rendes AI még mindig nincs, se szebb grafika. Vannak ötletes próbálkozások (szembevonat, de az is csak fix távolságra tőled), de nem látszik, hogy bármit érdemben változna a program.

 

 

 

 

 

Azt hiszem megírtam életem leghosszabb kommentjét evör, remélem nem sértettem meg senkit se vele (tényleg nem célom) meg nem léptem senkinek se a tyúkszemére.

Aki végigolvasta és ezt bánja, attól elnézést kérek, sajnálom :D

Előzmény: mcm2017 (49946)