Levente.hu Creative Commons License 2018.12.19 0 0 7745

Kicsit nagyzoltam, de akkor leírom mit használok, illetve mikre érdemes odafigyelni.


A D50-es fény ugye egy szabvány megvilágítás, aminek a paramétereit az ISO 3664:2009 szabvány rögzíti. Nekem nincs kifejezetten ilyen célra gyártott világításom, mert piszok drága, főleg ha már nem CCFL csöves, hanem LED-es. Helyette SORAA Vivid PAR30 5000K LED lámpáim vannak, ami egyébként specifikációi alapján megfelel a fenti ISO szabványnak, és az egyik legjobb fényminőségű 5000K-es LED lámpa. (TM-30-15 szabvány szerint is jól teljesít, nem csak az elavult CRI index szerint) Egyébként ez is nagyon drága Európában, és az 5000K változat meg is szűnt. Ennél biztos precízebb egy új Just Normlicht, vagy egyéb szabványos lámpa, de így is messze teljesít minden elvárást. (nagyon szeretem, behoztam a napfényt a szobába, és minden szín gyönyörű alatta) Háttérfénynek jellemzően fehér plafonnak fordítva, indirekt módon használom, 1000lm direktbe kicsit sok, viszont előtét optikákkal közvetlen fényként meg jó nyomatvizsgálatra.

 

A monitor mögött, és környezetében nincsenek színes dolgok, legalább fehér, de még inkább törtfehér/szürke felület a legjobb. Így a monitor körül, a látómezőben a környezet fehérpontja mindig alacsonyabb mint a monitoré, ezáltal 120cd/m2, vagy akár 80cd/m2 fényerőre kalibrálva is jól lehet dolgozni, megfelelően beállítani a csúcsfényeket. Egyébként a legjobb, ha a munkahelyen kb. minden szürke(v. fehér, fekete, attól függ hol). A színes felületekről visszaverődő fény(pl. fa parketta) már befolyásolja a helységben lévő színhőmérsékletet.

 

Nyilván a legjobb az állandó környezeti fény, azért nálam is van ingadozás, de igyekszem kerülni. Nyilván nappal nappali fénnyel dolgozok, de gyakran akkor is felkapcsolom az 5000K-es lámpát, ami legtöbbször beleolvad a nappali fénybe. Legjobb, ha csak állandó(és tökéletesen beállított) fény mellett dolgozunk, de azért a nappali fényt nem akarom kizárni(persze szükség esetén megteszem). Nagyon jó lenne még egy fényszenzoros kapcsolás, ami a környezeti fény függvényében szabályozná a lámpa fényét, állandó értéken tartva a megvilágítást.

 

Arról nem is beszélve, hogy monitor mellett sok esetben valójában D65-ös fény kellene, de eddigi tapasztalataim alapján így is nagyon jó. Azért vágtam bele egyébként, mert az agyamra ment, hogy a nappal és az este végzett munkám teljesen random, a sima 2700K-es sárgás fény mellett teljesen mások lettek a színek, mint nappal. Na meg így a laborált és nyomtatott képeket is tudom ellenőrizni. Egy hátrány, hogy a biológiai órát kilövi, teljesen zombi módon lehet éjszakázni mellette, mert magas a kék spektruma, így a fáradtságérzet nem jelentkezik annyira, amíg totál ki nem dől az ember.

 

Nálam sem minden ideális állapot, de törekszem rá, és ha lesz módom fejleszteni, vagy új műhelybe költözök, ott minden ennek lesz alárendelve.

Előzmény: 300eoss (7744)