Lehóczky Ágnes
MÁRCIUSI MONDAT
Mindvégig az arcodat, ezt az itt-ott felbukkanó
erdei jelet követem, mely furcsa módon
ott rejtőzik, azokon a törzseken, tájakon,
napszakokon, ahol együtt nem is jártunk,
sőt te egyáltalán nem
és ahogy eljött a március zivatarokkal,
széllel, egyszerre vakító fénnyel,
arcul csapott, ahogy egy nap lendületből
kivágódtam az ajtón a szabadba,
akkor épp egy meg nem fogalmazott de nap mint nap
átélt örök esti kérdést morzsolgattam…
ezt a jelet újra tisztán láttam egy délután,
ahogyan a függőlegesben és vízszintesben,
(még nem egy helyben, nem feszület-alakban,
nem önmegadásban),
síkságokat és hegyeket szeltem át
valami kitörni készülő vággyal,
nem tudom mire irányult, talán éppen önmagára
a háromszoros tagadásra
mígnem rájöttem, hogy utamat
ismeretlen madár éneke követi
amely, mint ahogyan mondtad, valóban
eltűnik az égbolton,
levegőből él odafenn,
de éneke olyan hangos és szívet gyönyörködtető,
mintha innen a tenyeremből szólna…
így amikor az ajtón kilépve a szél szinte
magával sodort és arcomba vágta
a megmásíthatatlant, hogy vége a télnek,
rájöttem, hogy nem is a helynek, a meg-
jártnak, sem az időnek, a megéltnek,
sem a jelenlétnek, sem a hiánynak
nincs jelentősége,
sem az ajtónak,
hanem a tavasznak, ennek az életerős
évszaknak kérlelhetetlen arculcsapása,
ahogy szinte egyszerre érte bőrömet
emléked (ez az elfojtott statikus sírás)
és a széllel és esővel vágtató dinamika,
a dobogáshoz hasonló,
ami önmagamnál továbblendített.
Az év versei, 2003. Antológia. [vál. és szerk. Szentmártoni János]. Budapest, Magyar Napló K., 2003. 240-241.