MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.21 0 0 8907

Igen a Plus/4 bővíthetősége tényleg erősen kérdéses.

Memory Expansion-t írtak  a portra, de külső klasszikus RAM bővítő soha nem készült rá.
A CPU HALT jel hiánya a külső bővítések egy részét elég nehézzé teszi, amellett hogy több a porton levő PIN-ek száma,mint a C64-e.

A Joy port TED irányába történő védelmének hiánya komoly baklövés volt, és leginkább az Autofire-el rendelkező C64 joystick-eket okolom a magas arányú Plus/4 TED halálozásért, ez rövidzárat okozhatott igen magas áramfelvétellel (rossz bekötés esetén).

 

A korábban említett Sinclair QL annyiban volt nagyon profi, hogy roppant jó bővíthetőséget terveztek bele.
(egyébként egy cég az ilyen bővítményeken baromira meg tudja szedni magát, ha hosszabb távon gondolkodik)

Amikor viszont  joystick, datasette és egyéb mini din csatlakozókat nézed, ne a C16 óriási házát vagy a Plus/4-et figyeld, hanem a C116 méreteire koncentálj.
Azon nem fértek volna el a C64 csatlakozói.
Emellett az volt az eredeti koncepció, hogy a baromi olcsó ZX Spectrum 48K-nak (amiből eladtak 5milliót) adjanak egy Commodore-es konkurrenciát.
Alig hiszem, hogy az elterjedt az Atari stílusú DB9 csatlakozónál ne tudták volna olcsóbban beszerezni a mini DIN-t.

A C64 600$ volt, az AppleII 1000; BBC Micro 500$, emellett a ZX Spectrum 200$. Tehát az indulásnál a Spectrum háromszor olcsóbb volt mint a C64, és a drága egyedi ICk magas gyártási költsége mellett ezt nem is tudták sokáig leszorítani (SID, VIC-II, sok RAM IC, külön szín memória, stb), tehát nem tudtak versenyezni vele. Mi volt az egyik óriási előnye a Spectrumnak? a magasfokú integráció.

  Így biztosan tudod, hogy Tramiel fejéből ezért pattant ki a TED (pontosabban: a TED valamilyen szinten megfelel a ZX Spectrum ULA-nak). Mi a közös a TED-ben és az ULA-ban? mindkettő könnyen megpusztul, mert eléggé ki vannak hajtva, "forrófejű" mindkettő.
 Ha valamit számon akarsz kérni a 264-n, akkor először azt vizsgáld meg, MIRE fejlesztették ki. Közben rájöttek, hogy flexibilisebb annál a gép, mint hogy csak egy 16K-s szuperolcsó gépet csinálnak belőle, én a 364-et sajnálom a leginkább (beszédmodul nélkül) hogy nem valósult meg.

A 6551-el 19200 baudos modemet lehetett volna nagyon egyszerűen megvalósítani, ha a C= cég megcsinálja.
A C64 nagyon komoly SW trükkökkel SEM tudja ezt a sebességet, a HW meg megáll valahol 1600baudnál.  BBS gondolom mond valamit.

Az egyébként, hogy a memóriakiosztás teljesen más, nem rossz. Sokkal rugalmasabb és sokkal inkább egyben kezelhető/lapozható az egész, mint a darabokra szétcincált C64-é. Én a grafikus memória színtérképét oda teszem, ahová akarom, nem fix a helye. Mehet együtt a grafikus tártartalommal, egyben, egy lépésben sorfolytonosan elmenthetem az egészet kazira, floppyra. C64-en mindenféle grafikus formátumok kellettek ehhez, ki hova rakja, tömöríti vagy sem, stb (Koala, ArtStudio,miegymás)


 Hogy KÉSŐBB a marketing osztály mit csinált belőle, és milyen áron akarták eladni (C64-hez hasonló induló ár), az egy másik kérdés, de nem ez volt az eredeti koncepció, mert sem Tramiel, sem a HW project team már nem volt benne. Tramiel biztosan nem engedte volna kiherélni a 3+1-et úgy, hogy az utolsó pillanatban szólt a marketing a fejlesztőnek, hogy feleannyi ROM áll a rendelkezésére, mint az eredeti koncepció.

 

Az, hogy mindezeket az közismert tényeket nem veszed figyelembe, és olyan dolgokat sorolsz fel hiányosságként, amit a gép nem is kellett hogy tudjon, csak arra utal, hogy a tulajokat akarod bosszantani. Engem ez annyira pl nem bosszant, mert van C64, Amiga, Mupid, ZX Spectrum és még egyebek is itthon, nem vagyok fanatikus rajongó.
Abból a szempontból viszont furcsa, hogy a BSZ féle lejátszót fikázod, mert hogy "megjelenítőt" csinál a gépből, de elmégy amellett a tény mellett, hogy az általad ajnározott SuperCPU pontosan ugyanezt teszi a C64-el. Halt-ra teszi a CPU-t, saját gyors memóriából dolgozik.
És natívan alig támogatja valami, asszem 1 játék van egy alsó hangon félmilliós játékszerre. A Test drive fut, minden más játszhatatlanul gyors.

Marad a GEOS, de az meg szerinted vacak.

 

Akkor mire is jó a C64 SpuerCPU-val? a Plus/4en ott tart a scene, hogy közel fotóminőségű képeket tudunk kipakolni, ami persze szintén semmire nem jó, de legalább jól néz ki :-)

Előzmény: SuperCPU128 (8906)