rm40 Creative Commons License 2018.09.13 0 2 127092

> Én azért bízom benne, hogy egyszer fog készülni egy anyagi szempontú összehasonlítás új vs. használt viszonylatban (és ezt fogom is látni). Addig ez ilyen meddő hitvita. Mert gondolhatom én magamban, hogy hosszútávon drágább fenntartani ezt a szedett-vedett használt flottát, csak nem tudom.

 

Korábban Lacus is boncolgatta itt ezt a kérdést. Az volt és ma is az az igazi dilemma, hogy a reális összehasonlításhoz hiányzik az egyik legfőbb tényező, az időtáv ismerete. Magyarán úgy kellene a költségeket összevetni, hogy nem tudjuk (és a BKV sem tudja), hogy mikor jut lehetősége egy értelmezhető méretű új flotta beszerzésére. Nyilván más lesz az eredmény, ha a használt kocsikat áthidaló jelleggel mondjuk 5 éves időtávra veszik (mert ezalatt lefut egy nagy tender, amiben így az árcsökkentés érdekében kell előírni azonnali szállítást), mintha 10-15 évre kell a megoldást biztosítani. El tudom képzelni, hogy a Solarisok várt beérkezésének meghiúsulása is mennyire keresztül tudott húzni minden előzetes ilyen kalkulációt.

Szempont lehet az is, hogy az új beszerzés hosszabb távú megoldás, de annak esetleges hibáit (rossz műszaki specifikáció vagy pl. a kis darabszám miatt egyedi, a BKV-nál nem járatos típusra jön a legkedvezőbb ajánlat) is hosszabb ideig "élvezheti" a cég. El tudom képzelni, hogy dízelbuszból is be tud futni - mondjuk a rövid szállítási határideje miatt - olyan típus, ami papíron az igényeknek megfelel, aztán mégis betegágynak bizonyul - erre, minél jobban szorít az idő, annál nagyobb lehet az esély.

A reális kalkuláció feltételezne egy kiszámítható (újjármű-)beszerzési programot több évre előre, egy ezzel párhuzamos selejtezési programmal és hézagkitöltőnek használtbeszerzéssel.

Előzmény: gorcher (127091)