Eolomea14 Creative Commons License 2018.07.21 0 1 5553

Evekkel ezelott csoportositottam magamban a SF muveszetet, koztuk a filmeket. Az alkotasokat harom csoportra osztottam az alapjan, hogy mi all a tortenet kozeppontjaban:

 

1. Technologia es kaland

2. Ember es emberi viszonyok

3. Tarsadalom es a Fold mint egesz

 

A 3. fontosaBB, mint 1., hiszen az egeszseges tarsadalomban az ember is egszseges. Ugyszinten, a 2. fontosabb, mint az 1., mert a technogia/kaland nem er semmit, ha az nem az embert ill. annak fejlodeset szolgalja. (A megkozelitesem a pozitiv oldalrol tortenik, mert egy pozitiv jovokepet sokkal nehezebb megformalni - ambar ez sokkal fontosabb lenne, mint karalni a pusztulasrol es disztopiakrol anelkul, hogy azok elkeruleserol ill. azokbol valo kikecmergesrol kiutat mutatnanak -, mint a negativot.)

 

1. Technolgia es kaland

Az irodalmoban pl. Isaac Asimov kepviseli

A legjobb film ebben a kategoriaban: 2001 Urodusszeia [1968]

 

2. Ember es emberi viszonyok

 

Irodalom: pl. Ray Bradbury

Legkiemelkedobb film: Solaris [1972]

 

3. Tarsadalom es Fold mint egesz

 

Irodalom: Ivan Jefremov (Legfontosabb konyv: Az Andromeda kod)

Legkivalobb film ebben a kategoriaban: Holnapolisz [2015]

 

Tehat kovetve az altalam fabrikalt logikat, a legfontosabb [SF] film, ami valaha keszult az a Holnapolisz [Tomorrowland] :)

 

Az Orion lenyegeben mind a harom kategoriaban kepviselt (csakugy, mint a Holnapolisz)!

 

U.i.: Kesobb olvastam Asimov mester csoportositasat (Eloszo a More Soviet Science Fiction antologiahoz), ami hasonlit az altalam fabrikalthoz:

 

1. Kaland dominal

2. Technologia dominal

3. Szociologia dominal