Evekkel ezelott csoportositottam magamban a SF muveszetet, koztuk a filmeket. Az alkotasokat harom csoportra osztottam az alapjan, hogy mi all a tortenet kozeppontjaban:
1. Technologia es kaland
2. Ember es emberi viszonyok
3. Tarsadalom es a Fold mint egesz
A 3. fontosaBB, mint 1., hiszen az egeszseges tarsadalomban az ember is egszseges. Ugyszinten, a 2. fontosabb, mint az 1., mert a technogia/kaland nem er semmit, ha az nem az embert ill. annak fejlodeset szolgalja. (A megkozelitesem a pozitiv oldalrol tortenik, mert egy pozitiv jovokepet sokkal nehezebb megformalni - ambar ez sokkal fontosabb lenne, mint karalni a pusztulasrol es disztopiakrol anelkul, hogy azok elkeruleserol ill. azokbol valo kikecmergesrol kiutat mutatnanak -, mint a negativot.)
1. Technolgia es kaland
Az irodalmoban pl. Isaac Asimov kepviseli
A legjobb film ebben a kategoriaban: 2001 Urodusszeia [1968]
2. Ember es emberi viszonyok
Irodalom: pl. Ray Bradbury
Legkiemelkedobb film: Solaris [1972]
3. Tarsadalom es Fold mint egesz
Irodalom: Ivan Jefremov (Legfontosabb konyv: Az Andromeda kod)
Legkivalobb film ebben a kategoriaban: Holnapolisz [2015]
Tehat kovetve az altalam fabrikalt logikat, a legfontosabb [SF] film, ami valaha keszult az a Holnapolisz [Tomorrowland] :)
Az Orion lenyegeben mind a harom kategoriaban kepviselt (csakugy, mint a Holnapolisz)!
U.i.: Kesobb olvastam Asimov mester csoportositasat (Eloszo a More Soviet Science Fiction antologiahoz), ami hasonlit az altalam fabrikalthoz:
1. Kaland dominal
2. Technologia dominal
3. Szociologia dominal