Pályaőr Creative Commons License 2018.07.11 0 0 13968

DARK OF THE SUN / THE MERCENARIES


Megvan a film mozdonya. A Jamaican Railway Corporation eredetileg 15 db 15M osztályú kanadai mozdonya közül kettő maradt a hatvanas évekre. A Canadian Loco Co. 2123-as és 2124-es, 1944-ben gyártott mozdonya a vasútnál az 54-es, és az 55-ös számot kapta. Az eredeti széntüzelésről 1946 és 50 között minden gépet átalakítottak olajtüzelésre.

Az 55-ös a 60-as évekre már javíthatatlan állapotúra romlott, az 54-esnek azonban csak a megrepedt fő gőzvezetékét kellett kicserélni. Két vállalkozó elhatározta, hogy megalapítja a Jamaican Railway Societyt, és turistavonatokat közlekedtet, számos fotókészítési megállóval. A vasút dolgozóitól, továbbá sok magánszemélytől egészen szép összegű adományokat kaptak, és a "Banana Boat Steam Train" 1966 nyarán el is indult, Kingston és Port Antonio között. A vasúti és más magazinok híradásának köszönhetően számos turista érkezett, főleg az USA-ból.

 

Ezután találta meg a Metro-Goldwyn-Mayer a film elkészítéséhez. Az 54-est a filmben fatüzelésűként mutatták. A Port Antonioi, az ország legszebb vasútvonala kitűnő helyszínként szolgált az egyébként belga-kongói sztorihoz, és látható benne a kingstoni körfűtőház fordítókorongja is, amelyet azóta szétvágtak. 


                            

 

 

                           


Az 55-ös magától már mozgásképtelen volt, azonban szereltek a vonat végébe egy Diesel-motort, és ezt a mozdonyt siklatták ki ott, ahol a történet szerint a lázadók felrobbantották a síneket, vastagon megspékelve tűz- és füsteffektusokkal, a Grange Lane-i szárnyvonalon. Az MGM megvette a mozdonyt a vasúttól erre a célra, és utána minden szívfájdalom nélkül, jelképes összegért eladták egy ócskavaskereskedőnek, aki szét is darabolta.

A turisztikai hivatal szerette volna folytatni a gőzvontatást az északi-parti vonalon, a JRC vasúttársaság azonban elzárkózott, megszervezte a saját Diesel-mozdonyos turistaforgalmát, és, mivel ezt sokan összetévesztették a két vállalkozó Railway Society-jének 54-es gőzösével, utóbbi majdnem teljesen tönkrement.

Egy másik amerikai filmgyár újabb filmajánlatát elutasították, és a gőzöst állókazánként használták a kingstoni javítóműhely öreg Westinghouse-légszivatyúinak meghajtására. Néhány héten belül a gép kazánja tönkrement, ugyanakkor néhány használatlan tartalék M3 kazánt, amellyel javítható lett volna, kidobtak ócskavasba  (Nem ismerős az ilyesmi valahonnan?). 

A mozdony azóta álldogál hol itt, hol ott, a nemzeti emlékhellyé minősített, üzemen kívüli kingstoni állomáson, de legalább fényképezhető. Időről időre felmerül a gondolat a jamaicai vasút újraindítására, jelenleg is napirenden van, lesz-e belőle valami, nem-e, nem tudni.

 


                   

 

  

 

 

 

                                                      

      Jamaica vasúti térképe, mikor még üzemelt a vasút. 

                                                           

                                                              Old Harbour Station, St. Catharina. Mintha ez lett volna a filmbeli M'sapa Junction.


http://www.internationalsteam.co.uk/trains/jamaica01.htm

http://mitteleuropa.1free-host.com/filmlocations_dark_of_the_sun.html?i=1

https://www.gscalecentral.net/…/aristocraft-consolidation-…/

Előzmény: Pályaőr (13958)