Mandras61 Creative Commons License 2018.07.06 0 1 850

Annak az oka, hogy a MOI hasát csúnyának láttad, nem az volt, hogy a MOI-t festették át utoljára az új Malév-arculatra, henem az, hogy annak festették át utoljára a hasát szürkére. Ez a gép volt az utolsó lemezszínű törzsű Il-18-as. A MOI átfestésekor volt még két régi arculatos gép, a MOA és a MOE, de azok törzsének az alsó része akkor már szürke volt a régi arculat mellett is. Tehát egyszerűen szebb állapotban voltak a MOI-nál. Ráadásul a MOA-nak a szárnya is szürkére volt akkor már festve. (A MOA 1972 decembere, a harmadik nagyjavítása óta volt ilyen, a MOE pedig az 1973. áprilisi - mint már tudjuk, itthoni - PTO-ja óta.)

 

A MOI-t a második nagyjavításán festették át az új arculatra 1975-ben. Amikor elkezdték az átfestéseket, akkor a Malévnak hat Il-18-as gépe volt. A MOF, majd a MOG itthon kapott új Malév-arculatot két ferihegyi PTO-n 1974 augusztusában és decemberében. Ezután a MOH elpusztult 1975 januárjában a régi arculattal, majd a MOI volt kint a Szu-ban nagyjavításon 1975. március-áprilisban. Nem is lenne életszerű, ha nem kapott volna akkor új festést.

 

Még két régi arculatos gép maradt akkor, a MOA és a MOE. A MOI nagyjavítása után közvetlenül következett a MOA PTO-ja, majd a MOE nagyjavítása, mindkettő 1975-ben. Ezzel szűnt meg az Il-18-as gépeken a régi Malév-arculat. A MOE 1975. augusztus-szeptemberi nagyjavítása után nem láthattunk több régi festésű gépet egészen addig, amíg a múzeumi MOA-t vissza nem festették 1991-ben.

 

A MOI lett a harmadik átfestett gép. A függőleges vezérsíkon az ív a MOF és a MOG íve közötti volt, de még mindig nem teljesen a végleges változatú, hanem annál egy kicsivel még mindig nagyobb. Az M betű és a zászló pedig kisebb magasságú lett, mint a végleges változaton. Ez volt az első eset, hogy a szovjetek az új Malév-arculat szerint festettek Il-18-ast. A végleges változat a szintén 1975-ben átfestett MOA és MOE gépekkel jelent meg. Az alábbi kép a MOI-nak azt az új arculatos festését mutatja, amelyet 1975. április és 1978. január között viselt (a harmadik nagyjavításig).

 

 

A még lemezszínű szárnyas, de már új Malév-arculatos (és szürke hasú) két gépen a szárnyak szürkére festését az esedékes nagyjavításokon végezték el: MOF 1976-ban, MOG 1977-ben.

 

(Ezután a Malév 34-eseit kezdték szürkére festeni, de az már egy másik történet.)

Előzmény: Zsalu53 (847)