fantal Creative Commons License 2018.05.29 -3 1 4124

 

Nem.

 

A nosztalgiaforgalom szervezete 1986-1992 között úgy működött, hogy a MÁV Gépészeti Igazgatóság, az Északi (ex Hámán) Vontatási Főnökség adta a vasútsazakmai, gépészeti hátteret a Hámánba állomásított összes nosztalgia kocsival, és a Hámánba ill. vidéki fűtőházakhoz állomásított gőzösökkel.

Az utazásszervezést a Mávtours végezte, a vonatokra a személyzetet az Utasellátó adta.

1990-ben ez az egész szépen kezdett beleállni a földbe, és elvezetett oda, hogy 1991-re a lőtéri kutya se törődött a vonatok állapotával, személyzetével, így történtek olyan botrányos esetek sorban, hogy pl. nem tudták kiállítani a gőzmozdonyos nosztalgiavonatot, és annak díjszabásával, és menetrendjével M41-essel vontatott Bhv-k közlekedetek le; vagy ami a végső lökést adta a Kft. létrehozásához, hogy egy késő őszi napon a 100 éves vonat fűtés és világítás nélkül ment ki a német turistacsoportért, akiknek emiatt jelentős kártérítést kellett fizetni.

Látszott, hogy egyik fél - sem az Északi VF, sem  a Mávtours és sem az Utasellátó - sem törődött a vonatok megfelelő színvonalú kiadásával.

Hogy ilyen botrányok ne történhessenek meg, hozták létre mindezek koordinálására a Nosztalgia Kft-t (az ÖBB Erlebnisbahn "ihlete" nyomán), a nevezett cégektől átvett dolgozókkal 1992. decemberi bejegyzéssel, de a tényleges tevékenysége csak 1993. januárban indult.

 

Amit te olvastál, az már az a része a történetnek, hogy amíg senki nem számolta el a vidéki fűtőházakhoz állomásított gőzösök Budapestre és vissza tartó gépmeneteit, addig ezzel a konstrukcióval nem is volt gond, de amikor bevezették a pályahasználati díjat, és elkezdték a gépmenetek költségeit is felszámolni, jobbnak látszódott, hogy mivel az összes személykocsi Budapesten volt - a gőzösöket is a Északi fűtőházba átállomásítani.

 

Azt tudni kell, hogy a Kft. utazási irodaként volt bejegyezve, mással akkor nem foglalkozott, ez először ott bicsaklott meg, amikor a MÁV-nál úgy döntöttek, hogy az Északi VF nem működteti tovább az istvántelki gőzösjavítót. Ekkor a Kft. kapott egy ultimátumot, vagy átveszi a műhelyt a dolgozókkal együtt, vagy vége a hazai gőzösjavításnak (és ezzel a Kft. tevékenységének is, mert akkor más járművük nem volt az Árpádot meg a pár BCmot-ot leszámítva, ami nem gőzösvontatta volt) Ez 1997-ben volt, ekkortól van járműjavítójuk.

 

1999-2000-től megkapták a Vasúttörténeti Park létrehozásának, kivitelezésének irányítását, 2000-től működtetését, amit 2011-ig végeztek, Ekkor szétvált a kettő.

 

Vasútvállalati engedélyük 2008-tól lett, az Uniós előírásoknak megfelelően, mert a egységes MÁV szétválásával egyik utódcég sem vállalta fel a járművek átvételét, és karbantartását. Ekkortól minden jármű karbantartása a Kft-hez került. Látható, ha a cég nem lenne, már akár évtizedekkel ezelőtt megszűnhetett volna a nosztalgia vonatozás, mert a MÁV-nál ez nem sok idegszálat borzolt meg.

Előzmény: vasútfanatikus (4122)