etomcat Creative Commons License 2018.04.01 -2 0 35780

> Nálunk mikor repedt a törzskeret meg a szárny a Gripenen?

 

Az Aranysas magazin többször írt erről a problémáról:

A Gripen-A/B/C/D gépek szárnya gyengére sikerült - ezért békeidőben nem javasolt a szárnyvégi tartókon éles Sidewinder rakétákat hordozni, mert azokon "rolleron" giroszkóp kerekek vannak, amik túlzott precessziós erőhatást tesznek a szárnyra és így hamarabb elhasználódik (mikro-repedések keletkeznek).

 

A cseh Griden-C/D gépeken ezért az éles Sidewinder-t a szárny alatti tartókon hordozzák. A mi "öszvér" Gripen EBS-HU gépeink viszont "A" sorozatú szárnyakkal rendelkeznek, amiken a szárny alatti tartókra nincsen bekötve a régebbi fajta Sidewinder-ek infrafejének hűtőgáz csöve, így kényszer a szárnyvégi pilonon hordozás. Az emiatti gyorsabb szárny elhasználódást a lízingbe adó svéd fél saját költségén javítják, mivel főleg ők okozták ezt a katyvaszt. Gondolom egy nap majd elunják és kinti nagyjavítás keretében kicserélik a magyar szárnyainkat új építésűre?

(F-16 esetén ilyen probléma nem jelentkezik, ott a szárnyvégen éles Sidewinder, sőt a sokkal nagyobb, nehezebb AMRAAM rakéta is hordozható, ami növeli a használati sokoldalúságot. Cserében a törzsüket kissé alul tervezték és a gyakorláskor folyton 9G-ket húzó vadászpilóták elég hamar repedtre repülik, aztán jöhet az MLU nagyjavítás csillió dollárért.)

Előzmény: Ridley4Lev (35742)