Kérem megköpködni
Magyarország és Szerbia között 7 közúti határátkelőhely működik:
- Hercegszántó,
- Bácsalmás,
- Tompa,
- Ásotthalom,
- Bácsszentgyörgy,
- Röszke,
- Tiszasziget.
Van amelyik napi 24 órában, van amelyik csak nappal és van amelyik időszakosan.
A két legforgalmasabb Tompa és Röszke.
A teljes közúti forgalom 2016-ban, kb. 5800 személygépkocsi, kb. 300 kisteherautó és kb. 200 autóbusz, naponta.
A személygépkocsikat átlag 1,2 utassal, a kisteherautókat átlag 1 sofőrrel, a buszokat átlag 30 utassal számolva, közel 14.000 fő lépi át a magyar-szerb határt közúton naponta.
Mindkét irányt egybe számolva.
Évente kb. 5 millió fő.
(plusz kamionosok, teherautó sofőrök, de azokat most nem számoltuk ide.)
Vasúton, a MÁV szerint kb. 130.000 utas lépi át Kelebiánál a határt évente. A röszkei vasúti határátmenet zárva van.
A magyar-szerb határt átlépők kb. 98%-a közúton távozik/jön, míg kb. 2% vasúton.
A légi forgalom elhanyagolható, hisz hetente kétszer repül egy Belarusz CRJ-200 gép (Belavia) , 50 üléssel.
Egy év alatt (két irány együtt) kb. 7000 utast szállítottak Budapest-Belgrád között.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Azt nem állítom, hogy a Kunság Volán ebből a közel évi 5 millió főből igen nagy szeletet tudna kihasítani, de azért több mint vicces, hogy egyetlen menetrendszerinti járat se üzemel Bács-Kiskun megye és Szerbia között.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2016-ban magyar-szerb viszonylatban, 2016-ban, kb. 350.000 kamion közlekedett.
Két irány együtt.
Átlagosan 10-12 tonnás kihasználtsággal számolva**, kb. 4 millió tonna árút szállítottak.
Ok.
Kelebián a vasúti határátmeneten, kb. 65.000 vasúti kocsi lépett ki és kb. 66.000 vasúti teherkocsi lépett be, kb. 3000+3000=6000 vonatba sorozva.
Egy vonat kb. 22 vasúti teherkocsiból állt.
Összesen kb. 130.000 vasúti teherkocsi/év.
Átlagosan 25 tonna hasznos raksúllyal számolva***, kb. 3,5 millió tonna árút szállítottak.
**= a kamionok nem mindegyike 22-25 tonna hasznos raksúllyal lépi át a határt, ezért nem tévedünk sokat, ha az átlagos raksúly kihasználást kb. 10-12 tonnával számoljuk.
*** = A napi kb. 16 teher vonat (két irány együtt) kb. fele, Lengyelországból Szerbiába közlekedő szénvonat. Ezek kocsijai visszafelé üresen jönnek.
Míg a konténer vonatok délről északra tartva (kínai árúk) rakottan, visszafelé nagyobb részt üresen utaznak.
Magyar-Szerb viszonylatban, árúszállításban a közút-vasút teljesítménye közel 50-50%.