BmS1 Creative Commons License 2018.01.23 0 1 155236

Urak.

 

Tuning téma, sokak nemtetszését fogja kiváltani. Elmondom a véleményem, és le is szállok a témáról.

 

Kezdetektől fogva a motorteljesítmény emelése komoly mérnöki tudást igényelt. Ha vkit érdekel, nézzen utána, Aurelio Lampredi (Ferrari), Vittorio Jano (János Viktor, szülei magyarok voltak) Alfa, Lancia, Ferrari. Ha vki úgy gondolja, hogy ma már ez felejtős, poros történelem, csak a magyarok közül: az 1001 lovas Bugatti Veyron azért nem kispályás játékos, fejlesztője Hanula Barna, (ma) egyetemi tanár. Aztán ott a Havassy Peti, szintén járműgépész, tuningműhely tulajdonos.

 

Az elektronika térnyerésével óriási lehetőségek nyíltak a motorteljesítmény emelésére, egy számítástechnikában jártas fiatal néhány óra hozzáolvasás után már látványos eredményt tud elérni, főleg feltöltött motoroknál. Ha nem tesz mást, mint kitolja a töltőnyomás határértékét, kicsit kitolja a leszabályozási fordulatszámot, eljátszadozik az un. Kennfeld mezővel, ...stb. már nyerő lehet. A motor nagyobb forgatónyomatékot (ezzel persze: teljesítményt) ad le, mint korábban. Ha egy-két típusra állt rá, a tizedik tuning már kezd kifinomult lenni, akár már neve is lehet.

 

Miközben lila fingja nincs a legalapvetőbb járműgépész alapfogalmakról sem, lökése sincs indikált középnyomásról, a teljesítményhez kialakított csapágyméretezésről, a dugattyúk hőterhelési jellemzőjéről, a motor termikus terheléséről, ....

 

Mi is van ilyenkor? A motor jó esetben tényleg leadja a jóval magasabb teljesítményt (taps!!!) csak éppen a szerkezeti elemeinek élettartama lesz rövidebb, mint amire tervezték.

Ha kismérvű a teljesítmény emelés, esetleg nincs is észlelhető gond, a Tökösjóska által megírt szuper chiptuning, ami az egekbe emeli a teljesítményt, két hét alatt leamortizálhatja a bringát, nem csak a motort, lehet, hogy a váltót, féltengelyt, kuplungot...stb. is.  Ez qrvára így van, túl sok mese nincs. Nem véletlen, hogy az igazán komoly tuning cégek a motor számos pontján módosítják a motor mechanikus szerkezetét is, a dugattyúktól a hajtórudakig, a szelepektől a kuplungig, a teljes fékszerkezet cseréig. De hát ez már messze nem chiptuning, hanem egy nagyon komoly és baromi drága átépítés.

 

Urak, senkit nem beszélek le a chiptuningról, mindenki úgyis a saját (okos!) feje után megy. De mielőtt lép, legalább olvasson hozzá olyan forrásból, ami részben érdektelen, másrészt nem az autóbuzi, de teljesen laikus, tapasztalatlan márkafanatikus tollából származik.

 

Hanula Barna egyik előadásán vázolta, hogy csupán egy "kis" termikus probléma megoldása a Veyron motoron milyen eszetlen erőfeszítésébe került egy tapasztalt mérnökcsapatnak.

Alapvetően nem a teljesítmény (ésszerű) növelésével van gond, hanem azzal a gyermeteg rózsaszínű álommal, hogy csupán egy "chiptuning" elég hosszú távon egy drasztikus teljesítmény emeléshez. Szvsz. nem az.

 

De ahogy gondoljátok :-D

 

üdv