sualsidal Creative Commons License 2018.01.13 0 2 92661

Variometer= emelkedés/süllyedés sebességét jelző műszer, ált. m/s-ban (vagy feet/s-ban?) skálázva

Műhorizont= ez mutatja, hogy "merre áll a repülő orra, lefelé vagy felfelé", sőt kijelzi a bedöntést is

Figyelem, ez NEM az állásszög!! , ez a bólintási és bedöntési szöget jelzi a vízszinteshez/horizonthoz képest.

Állásszög= a szárnyprofil húrja és a légáramlat iránya által bezárt szög  -  ami sajnálatosan jelentősen eltérhet a bólintási szögtől, és ez jellemzően a pillanatnyi hajtómű-teljesítménynek is erősen függvénye.

Ugyanakkora állásszögnél lehet magas varióval emelkedni  -  ha megvan hozzá a megfelelően nagy hajtómű-teljesítmény, vagy nagy varióval liftezni, féligmeddig zuhanni is vagy rosszabb (de gyakoribb) esetben  átesve bedugózni, ha kicsi a pillanatnyi hajtómű-teljesítmény (ilyen szempontból mindegy, hogy a hajtómű nem is tud többet, vagy a pilóta téves helyzetfelismerés miatt nem ad nagyobb teljesítményt a hajtóműre).

"Biszbasz" = na, ilyennel repülőgépen/helikopteren több évtizedes repülő-műszaki pályafutásom alatt még nem találkoztam, de ha vannak itt pilóták akkor ők talán szélesebb látókörűek és láttak már ilyet, elárulják mire is jó ez?!!  Meg azt is, hogy mi a variometer-nek a másik 3 jelentése ?!  :-)

Előzmény: Pomber Béla (92635)