pacsepa Creative Commons License 2017.12.14 0 1 35193

Nem tudom milyen szinten tudsz elektronikát gyártani, 2009-ben csináltam a cuccomat. Valahol talán megtalálom a kapcsolási rajzot, akkor lesz nyákterv is. AutoCAD-ben csináltam. Azóta többször cseréltem számítógépet és halt már be HDD is.

 

A rendszer alapvetően több egymástól független részből áll.

 

Egy alap "riasztóból" amivel az alap szolgáltatásokat biztosítom, amit házilag legyártani nem érdemes.

Nálam ez egy Piranha 802SA közelítőkártyás cucc. Ez nyitja-zárja az ajtókat, rablásvédelem, kezeli az ütésérzékelőt, ultrahangos beltérvédelmet (ez utóbbi tök felesleges, de nekem volt egy a polcomon...)

 

Áll egy alap mobilpager-ből, ami elvben csörgeti a telefonomat, ha a Piranha 802SA beriaszt. Ettől azt várom el, hogy ha valaki nekiparkol és megzúzza az utcán a kocsimat, akkor legalább legyen egy minimális esélyem megakadályozni, hogy elsunnyog. Ezt sok évek tapasztalata tette szükségessé, Budapest legsűrűbben lakott részén az utcán parkoltatom az autót... Törtek már tükrömet, első és hátsó lámpát, de az első rendszámkeretet évente átlag kétszer cserélem. Mondjuk utóbbiban én is benne vagyok, mert ha a hely csak 30 cm-el nagyobb a kocsimnál, akkor is hely, amit kocctól koccig lakok be. Ez vele jár az itt parkolásnak, a komoly károkozás azonban nem!

 

Amit eddig írtam, az mind az utastérben a szokott helyeken van beépítve. Korrekten, nem könnyen kiszedhetően, de az utastérben.

 

A kocsi valódi lopás elleni védelme ez után kezdődik!

 

Az előbbiektől teljesen függetlenül van egy kódzár. Nemes egyszerűséggel szétszedtem egy kereskedelmi forgalomban kapható megfelelő kódzár elektronikáját, célnak megfelelően átalakítottam, átszereltem. Azóta találtam hasonlókat készen építőkészletben. Ma már inkább ezeket használnám, ha egyszer ismét annyi időm lenne barkácsolásra. Az enyém most mondhatni feleslegesen sokat tud és persze drágább is volt...

Szóval az általam alkalmazott kódzár két db relézett kimenetet kezel, külön kóddal. A kódok szabadon tasztatúráról programozhatók és legfeljebb 8 számjegyűek lehetnek.  Szokás szerint 3 egymás után sikertelen kód megadása után egy ideig semmit nem fogad el.

Az egyik kód a kocsi indíthatóságát biztosítja, azaz egy alaphelyzetben elengedett relét meghúz. Ezáltal a rélé zárja a megszakított áramkört, a kocsi indítható.

Papókának szeretettel: Tehát az általam alkalmazott megoldásban a kódzár tasztatúrán keresztül történő "megölése" nem teszi indíthatóvá a kocsit!

A kódzár második kimenete egy önálló kóddal a motortérzárat vezérli, engedélyezi. Ezt nem magyarázom túl.

Kocsi indítása, vagy motortér nyitása úgy történik, hogy ráadod a gyújtást és beütöd a megfelelő kódot, majd indítózol.

A gyújtás levétele után a kódokat ismét meg kell adni.

Szerviz előtt a kódot kicserélem valami nagyon triviálisra, pl. 1# az indítás és a 2# a motortérnyitás.

 

A motortérzár Szimtech P04. Ez csak a 12V ráadása után engedélyez nyitást. A gyártó ezt azokba a kocsikba ajánlja, amelyekben az utastérben van az akkumulátor, de én ennél nagyobb biztonságra törekedtem. Ehhez megoldottam a dilemmát, hogyan melyik pontra kell 12 V-ot adni, hogy nyisson egy akkumulátorhalál esetén is... Ez maradjon az én titkom, hogyan.

 

Végül a funkciókat összehangoló egyszerű és egyedi elektronika, amely egy házba van építve a kódvezérléssel. Ez az egység a motortérben van elhelyezve, a műanyag ház a por és vízvédelem miatt le van hegesztve. Az utastérbe csak a tasztatúrához menő 7 eres vezeték megy be, valamint a csipogó miatt + két ér. Ezeken keresztül nem szabotálható a rendszer.

 

A beszerelést nem én végeztem. Ehhez nincsenek megfelelő körülmények sincsenek meg nálam. A motortérben lévő megszakítási pontot sem tudnám kiválasztani (mely a motortérben van és utastérből szintén nem iktatható ki) ezért megfelelő szakismeret és típusismeret híján szakemberre bíztam.

 

A beszerelést az általam átadott készre szerelt elektronikák, részegységek és dokumentáció alapján Minit mester végezte el, legnagyobb megelégedésemre. Minden vezeték gyári kötegekhez bandázsolva.

 

Az általam összerakott védelmet még Minit ki is egészítette a motortér gyári zárjának acéllemezből készült maszkkal történő takarásával. Ilyenkor jó a tapasztalt szakember, ő tudta, hogy számos autótípusnál ki lehet nyitni a motorteret a hűtőrácson keresztül kívülről...

 

Pár évvel később 2012 körül, amikor ezen a fórumon egyre gyakrabban olvastam az OBD blokkolásáról, utána építettem be egy relét, ami két vezetéket megszakít. Hogy konkrétan mi a megszakított funkciója az adott vezetékeknek, nem tudom. A BME-n mutatták meg, melyiket.

 

Előzmény: Tachion86 (35187)