Pályaőr Creative Commons License 2017.12.08 -1 0 538

VILLAMOSOK ÉS AZ ATOMBOMBA

Hirosima, 1945. augusztus 6. 08.15., és Nagaszaki, augusztus 9. 10.58.

 

Mindkét városnak kiterjedt villamoshálózata volt, amelyet a bombák majdnem teljesen elpusztítottak. A képek nagyrészt hirosimaiak.

A robbanás, és a hatalmas pusztítás, amit az utána következő tűzzel együtt végzett:

 

            

 

            

 

            

 

                      


Boldog békeidők, a Hirosimai Villamosvasút, röviden csak Hiroden. Régi villamos a vonalon, és még régibbek a Kamyamachi-kereszteződésben.  https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Electric_Railway

 

Az Aioi-hídról még nem tudta senki, hogy a mi Margit-hídunkhoz hasonló, jellegzetes T-alakja a bombázás fő tájékozódási pontja lesz. Mellette állt, és áll a mai napig Hirosima Prefektúra Ipari Kiállítási Csarnoka, Jan Letzel cseh építész alkotása, 1914-15 között épült.

 

A bomba azon a napon 600 méterre felette, 150 méterre oldalirányban robbant. Teteje, felső emelete, sok válaszfala beomlott, aki benne volt, mindenki meghalt, de a vasbeton szerkezet egyben tartotta az épületet, ahogy a városban (jóval távolabb) még néhány hasonló másikat is. A háború után le akarták bontani, de végül úgy döntöttek, legyen a nukleáris fegyverek és a háború elleni küzdelem szimbóluma. A Genbaku-dóm nevet kapta, ma múzeum, és a Béke-emlékpark veszi körül.

Az épület annak idején, és a háború után:

 

            

 

            

 

            

 

            

 

                                               

 

 

Hirosima és Nagaszaki legtöbb villamosából ennyi maradt (néhányan túlélték, akiket a zsúfolt kocsik többi utasának teste megvédett):

 

            

 

            

 

            

 

            


A képek borzasztóak, itt az első fotón látható járművet a robbanás lelökte a pályáról, egy vizesárokba zuhant, az utasok és a személyzet az égésekbe halt bele, vagy pedig megfulladt. A második fotón vasútvonal van.


            

 

Azonban a helyreállítás megindult, három nap múlva két üzemképes kocsival újra kezdődött a forgalom. Szeptembertől már menetrendszerű járatok közlekedtek, és a villamosforgalom azóta is a háború előttiek alapján újjáépített vonalakon üzemel.


A Hiroden 108 kocsijának 90 százaléka elpusztult, a vállalat 241 alkalmazottja közül 185 meghalt, nagyrészt nők, mivel nekik kellett helyettesíteniük a hadbavonult férfiakat. Aki dolgozni tudott, felvette a munkát, akár sebesülései ellenére, és a villamos újraéledt. http://www.mutantfrog.com/2015/08/07/trams-in-wartime-hiroshima-reenacted/

 

 

http://www.pcf.city.hiroshima.jp/virtual/VirtualMuseum_e/exhibit_e/exh0907_e/exh090702_e.html

The Japanese tram girls who survived the atomic bomb   

 

Hiroshima: The tram that survived the atomic bomb - BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=vUgPVQARPPA

 

Crowded Japanese streetcar underway in the city of Hiroshima, Japan during Worl...HD Stock Footage:

https://www.youtube.com/watch?v=PhLg6ItdmjY

 

Japan - Hiroshima Electric Railway - Hiroden - tram - streetcar - Straßenbahn
https://www.youtube.com/watch?v=Hjfv5HHCFGs

 

 

            

 

            


A 651-es pályaszámú négytengelyes kocsi kisiklott, az áramszedője leszakadt. De újjáépítették, több korabeli társával együtt, a képen a 652 és a 653 a Genbaku-dóm megállónál láthatók.


                

 

 

          Az Inaribashi-híd Hirosimában, akkor és most. Az Urakami keresztény templom régen és ma Nagaszakiban. 

 

  https://www.theatlantic.com/photo/2016/05/hiroshima-today/484502/