Vaskalap kartárs Creative Commons License 2017.12.06 0 0 7816

Ez mind rendben van, de a gyártási minőség, a technológiai fegyelem nagyon alacsony színvonalon állt. Hallottam „gyárilag” kalapáccsal bevert(!) csavarokról, elmaradt lemezhegesztésekről, pontatlan ajtó illesztésekről, selejtes motorikus alkatrészekről. Aki kifogott egy ilyen példányt, annak lehetett magyarázni az autó előnyeiről, igyekezett minél hamarabb megszabadulni tőle vagy leállította és hagyta elporladni.

Ilyen viszonyok közepette nem csoda, ha ellene fordult a közhangulat és mindenféle mendemondák, rosszindulatú pletykák kezdtek el róla keringeni. És meglepő módon ezek még ma is tartják magukat, holott a veteránozás 40-50 év távlatából általában elmossa az autók közti különbséget.

Nekem az a meglátásom, hogy a konstrukciós megoldások, az egész autó használhatósága, megbízhatósága semmivel sem rosszabb, mint más, korabeli társáé. Egy felújítás során darabjaira kell szedni (minden autó felújításakor ez a munkamenet), az alkatrészeket átvizsgálni, rendbehozni és az autót a javítási utasításoknak megfelelően kell összeépíteni. Számos példa van arra, hogy ezután már tökéletesen üzemel.

Előzmény: iskolaitanuló (7815)