Aerodinamikai emlékeim alapján okoskodok, nem feltétlenül helyesen :)
A felhajtóerő támadáspontja a sebesség változásával előre-hátra vándorol, nyilván bizonyos határokon belül. Ha jól rémlik, akkor a sebesség növelésével hátra mászik. A súlypont viszont (talán) kevésbé változik egy adott gép adott repülése közben. Nyilván fogy a nyál, meg ledob 1-2 bombát, de azokat általában amúgy is a súlypont közelébe töltik/építik/szerelik.
No amíg nincs egy pontban a nyomás kp. és a súlypont, addig a távolságukkal felszorozva őket keletkezik egy nyomaték, ami a gépet orrnehézzé avagy orrkönnyűvé próbálja tenni, viszont a vízszintes vezérsík - magassági kormány kombó ez ellen dolgozva stabilizálja a gépet.
Nadeviszont : ha a nyomásközéppont odakúszik a súlyponthoz, akkor az egyik nyomaték kiesik, azaz zéró lesz. Marad a vezérsík/magassági nyomatéka, ami ekkora sebességnél (M > 2.x) a legkisebb kitérésre is felborítja az egyensúlyt.