hadsz Creative Commons License 2017.11.05 0 1 19868

Lassan végigérek az ukrán utunkon meglátogatott, és itt a fórumban is bemutatott helyszínek során. Az utolsó, amiről írni fogok, a kijevi Zsuljani nemzetközi repülőtér keleti részén található Ukrán Repülési Múzeum. A repülőteret leginkább a fapados légitársaságok használják, mi is ide érkeztünk, és innen indultunk. A pályától alig párszáz méterre alakították ki a múzeumot, már leszállásnál jól látszódtak az itt kiállított gépek. A látogatást viszont csak a visszaindulást megelőző napra szerveztük, szerencsére gyönyörű, felhő nélküli, szikrázó napsütéses időben volt részünk.

 

Metróval, majd azt követően taxival értünk a múzeum főbejáratához. A területre belépve egy nagyszerű kiállítás fogadott minket, igazán lenyűgöző az itt bemutatott gyűjtemény!

 

A múzeumban polgári (már amennyire a GRU ellenőrzése alá tartozott Aeroflot-ot polgárinak lehet tekinteni) és katonai gépek egyaránt megtalálhatók, én ezúttal a katonai típusokról fogok írni. A bejárattal majdnem szemben húzódik a MiG sor, a hazánkban is rendszeresített, ismert típusokkal, a 15-östől a 29-esig. 

 

A MiG-25-öst viszont egyedül csak a bolgár hadsereg alkalmazta a VSZ országok közül - természetesen a Szovjetunión kívül. Zsuljanin a típus RB, azaz a felderítő és már bombázó feladattal is ellátott változatát állították ki. A típus P változatával szökött Viktor Belenko Japánba 1976-ban.

 

A MiG-ek mögötti sorban, a „túloldalon” kaptak helyet a Szuhojok. A fotókon balról jobbra haladva: Szu-15TM, a szovjet Honi Légvédelemnél rendszeresített, külföldre nem exportált elfogó vadász (ilyen típus lőtte le 1983-ban a koreai légitársaság B-747-ét). A következő kép előterében egy Szu-20-as harcászati vadászbombázó, mellette egy Szu-24-es frontbombázó. Magyarországon Debrecenben és Kunmadarason állomásoztak ilyen gépek a DHDSCs alakulatainál. A jobb szélső fotón pedig egy Szu-25-ös csatagép (na, ez a típus viszont nem volt nálunk).

   

   

Helikopterekből sincs hiány: hatalmas Mi-6-os és Mi-26-os nehéz szállítóhelikopterek állnak egymás mellett, a 26-ost belülről is meg lehetett nézni. A jobb oldali fotón egy Mi-24A típusú harci helikopter még a korai fülke kialakítással, mögötte egy Mi-8-as.

   

   

Ha jól emlékszem, tavaly, 2016-ban nyitották meg a múzeum hajtómű és repülőgépmotor kiállítását az egyik épületben:

  

  

A bal oldali fotón egy Tu-143 Rejsz, felderítő robotrepülőgép, a középsőn ennek BAZ-135MB típusú indítójárműve látható, előtte a földön különböző típusú bombák és U-blokkok fekszenek. A jobb oldali képen pedig egy Tu-141 Sztrizs, közepes hatótávolságú felderítő robotrepülőgép és vontatható indítószerkezete. Előtte FAB-3000, -5000, -9000, azaz 3-5-9 tonnás bombák sorakoznak.

  

 

A múzeum gyűjteményének talán leglátványosabb része a nagy hatótávolságú, változtatható szárnynyilazású stratégiai/hadászati bombázók impozáns sora: Tu-22M0, Tu-22M2, Tu-22M3. Az M0-ást végül nem rendszeresítették, mindösszesen 10 darab készült belőle, viszont az M3-ast jelenleg is alkalmazza az Orosz Légierő és a Haditengerészet Légiereje. A gépek között fő fegyverzetük, H-22NA Burja jelzésű, 200 kt-ás nukleáris töltetű fejrésszel is bevethető robotrepülőgépek vannak kiállítva.

  

 

   

A Tu-22-esek mellett még egy Tu-142 UBL is áll, az előbb említett bombázók kiképző repülőgépe. Az átalakított, és az M3-ra emlékeztető orr-rész, árulkodó. A sort egy hatalmas Tu-142VPMK zárja. A gép a Tu-95-ös hadászati bombázó haditengerészeti felderítő és tengeralattjárók elleni hadviselésre átalakított változata.

  

  

A bombázókkal szemben állnak a haditengerészet felderítő, járőr, és tengeralattjárók elleni harcfeladatokat ellátó helikopterei és repülőgépei: Mi-14, Kamov Ka-25, -27, Jak-38-asok, Beriev Be-6, Be-12 hidroplánok. Ez utóbbi látható a jobb szélső fotón.

  

  

A reptéren néhány kiszolgáló járművet is meg lehet tekinteni, mint például ez a MAZ-543 alvázra épített tűzoltóautó. A mellette levő, lemezek alá rejtett szörnyeteg tömegoszlató célokkal bevethető eszköz, fogalmam sincs, mi a típusa.

 

 

A reptéren még egy egykori oktató fedezék is található. Bemenni nem lehet (legalábbis a múzeum látogatóinak), ha minden igaz, valami raktárfélének használják.