gereblyepörkölt Creative Commons License 2017.03.20 0 5 436077

Ezúttal az egykori "Blue Train", japán éjszakai vonatokról alkottam egy rövid bemutatót, mely kézműves útvonaltérképpel, korabeli kocsiösszeállításokkal és fotókkal tarkítva mutatja be az egykor kiemelt fontosságú közlekedési eszközökök múltját, főleg a JR 1987-es megalakulásától számítva.

 

Néhány kapcsolódó és egy kevésbé releváns illusztráció alant:

 

1. Az írásban összeválogattam a legfontosabb "Blue Train" vonatok korabeli (1987-es) kocsiösszeállításait, melyek tartalmazzák a járatok viszonylatait, indulási/érkezési idejüket, a kocsik típusait és azokat fenntartó telephelyek megjelöléseit.

 

2. A napjainkban évente legfeljebb egy tucat alkalommal közlekedő három áramrendszerű (1500V DC, 20kV @ 50-60Hz) JR East 583-as sorozat korábban Tokyo és Kelet-Japán egyes részei között biztosított összeköttetést a Joban- és Tohoku-fővonalakon át Ueno és Aomori, Ueno és Sendai valamint később a bővülő Tohoku shinkansen állomásai, így 1982-től Morioka és Aomori, 2002-től pedig Hachinohe és Aomori között. A járműszéria az éjszakai vonatok számának csökkenésével és a korszerűbb gördülőállomány megjelenésével fokozatosan kikopott a menetrendből, az utolsó fennmaradt 583-as sorozatú EMU utolsó útjait idén áprilisban készül megtenni Akita és Hirosaki között, melyet követően a jármű jó eséllyel ételhordóként fog újjászületni. A képen Utsunomiya határában láthatjuk az Akita felé osonó járművet.

 

3. A "Blue Train" éjszakai járatok ugyan már korábban is élvezték a helyi vasútbarát közösség kiemelt figyelmét, az efféle vonatok utolsó útjai előtt azonban már szinte szokásossá vált az állomásokon vagy a pálya mentén kamerákkal, fényképezőkkel felvonuló tömeg. Itt éppen a "Hokutosei" ueno-i indulása előtt gyülekezik a nép sámlival, álvánnyal, szelfibottal, az állomási személyzet legnagyobb örömére.

 

4. -5. A "Hokutosei" B fekvőhelyes, részlegenként 2-2 ágyat tartalmazó kocsija. A legolcsóbb helyjegyért cserébe utunk teljes időtartamára kapunk egy helyi, nem elvihető fürdőköpenyt (yukata), papucsot, fogast, teljes ágyneműt.

 

6. Ez már megint egy tajvani kép, melyen ezúttal a TRA egy igencsak ritkaságszámba menő "Fu-xing", kb. gyorsított személyvonatát láthatjuk. A kékséges, 40SP20000-es sorozatú, a hazai Tang Eng Iron Works Co. által 1980 és 1981 között gyártott, 20m hosszú, 2,9m széles és 3,8m magas személykocsikból alkotott szerelvény élén egy GE E42C típusú, TRA E400-as sorozatú villamos jószág figyelhető meg.