autochip Creative Commons License 2017.02.20 0 0 505

Pontosítanék néhány dolgot a teljesítményméréssel kapcsolatban, mert sokan félreértelmezhetik azt hogy mire alkalmas és mire nem a próbapados mérés.

 

Méréssel kiderül, hogy mekkora erőnövekedést sikerült elérni.

A mérésből nem derül ki, hogy az adott programmal mennyire lesz tartós a motor.

A mérés nem alkalmas hibamegállapításra, arra a diagnosztika való.

 

Fékpadi mérésnél nem élő adatban programozzák a paramétereket, hanem a korábban elkészült  programot mérik le utólag.

 

Ha a program készítője a megadott értékekre garanciát vállal, akkor nincs jelentősége hogy a mérés helyben vagy máshol történik.

 

Előny, ha a program készítője már 40-50db-t csinált az adott típusból, és így hosszú távú tapasztalatai is vannak.

 

Ha máshol történik a mérés, akkor érdemes egy független mérőhelyet választani, ahol nem fűződik semmilyen érdek az értékek manipulálásához, így elkerülhetőek azok az esetek amikor 150.000 km-t futott autónál több lóerőt mérnek mint a gyári érték.

A legjobb és nem mellesleg rendszeresen hitelesített mérőpad az országban: http://www.dynoproject.hu/

 

Létezik fékpadon élő adatban történő programozás is. Erre a legtöbbször versenyautók esetében kerül sor, mert a költségek elég magasak és egy utcai autó esetében nem biztos, hogy az ügyfél néhány plusz lóerőre nagyságrendileg fél millió forinttal többet áldozna. Az élő adatban történő programozáshoz szükség van egy írható motorvezérlőre, ami gyárilag üres és fel is kell programozni, szükség van kábelköteg cserére, csatlakozók és szenzorok cseréjére, kell egy szélessávú lambdaszonda is és nem kevés tesztelés.

A VEMS az egyik legolcsóbb írható motorvezérlő, és így is 350-450e. Ft beépítve. http://www.tuningaruhaz.hu/site/site_main.php?doit=faq&id_faq=16

 

Versenyautók esetében fontos szempont, hogy az utolsó lóerőket is kicsikarják az autóból, a motor tartóssága itt háttérbe szorul. Utcai autók esetében más a helyzet, egy jó tuningprogramnál a tartósság nagyon lényeges szempont.

 

Összefoglalva:
Ne keverjük össze egy utcai autó tuningját egy versenyautó tuningjával!
Ne keverjük össze egy gyári motorvezérlő programozását egy írható motorvezérlő programozásával!
Ne keverjük össze a próbapados mérést a diagnosztikával!
Ne higgyük azt, hogy attól hogy egy autó le lett mérve, már biztos hogy jó a program!


Sokan tudnak írni olyan programot amitől nagyobb lesz a teljesítmény és a nyomaték, de kevesebben vannak akik ezt úgy tudják elérni hogy a motor tartós is maradjon.

 

Példa: Volt olyan ügyfél, aki azzal keresett meg hogy csináltatott valahol chiptuningot az autójára (történt mérés előtte és utána is) de a motornak olyan hangja volt, hogy egy csörgőkígyó is elszégyellte volna magát mellette. A program kiolvasása után kiderült, hogy a rail nyomás az egekbe fel lett húzva, cserében több fontos paraméter módosítása hiányzott. Mérés szerint ez az autó +20LE és +50Nm erőtöbbletet kapott. A mért értékeket figyelembe véve egy 2.0 diesel autó esetében ezt akár egy kímélő chiptuningnak is lehetne nevezni, de sajnos nem volt az. Simán ki lehetett hozni a motorból +30LE-t és +70Nm-t egy jól módosított programmal, és nem mellesleg a csörgés is megszűnt. 

Előzmény: Törölt nick (499)